A Study on the Application of Prototype in Graphic User Interface Development Process -through the Case Study of Developing Multi-User Educational Multimedia Product

그래픽 사용자 인터페이스 개발 프로세스에서의 프로토타입 활용에 관한 연구 - 다중참여 교육용 멀티미디어 제품 개발 사례를 중심으로

  • 김성곤 ((주) 디지털 드림 리서치 소프트 부설 연구소)
  • Published : 2000.08.01

Abstract

As human-centered design has become new paradigm in the whole field of design, they make an effort to understand users in the field of graphic interface design. However, there are not much of study to systematic process for human-centered approach in graphic interface design. Therefore, in this paper, the study was conducted to develop application methodology of prototype in the graphic user interface design process. The study consists of three sections. first, definition, types and application methods are introduced by secondary research. Second, all the knowledge gathered above by secondary research are integrated in the newly proposed Prototype-based interface design process. There are many types of prototype from idea sketches on the paper to final working prototype realized by computer. It is needed to develop and test appropriate prototype with appropriate techniques by objectives of the stages. Finally, the proposed prototype-base design process is verified and exemplified through the process of using prototype in the development of multi-user educational multimedia product.

최근 인간 중심의 디자인이 패러다임을 형성하면서 인터페이스 디자인에서도 사용자 이해를 위한 노력이 이루어지고 있다. 그러나 그래픽 인터페이스 디자인을 위한 체계적인 프로세스에 대한 연구는 부족한 실정이다. 따라서 본 논문에서는 사용자 중심의 인터페이스 디자인을 위하여 디자인 프로세스상에서 프로토타입을 활용하는 방법에 대해 연구가 이루어 졌다. 연구는 세 부분으로 구성되어 있다. 먼저 문헌 연구를 통해 프로토타입의 정의, 종류, 활용의 의의, 활용 기법에 관한 다각적인 자료를 정리 소개하였다. 그리고 두 번째로는, 이러한 이론적 배경지식이 프로토타입을 활용한 인터페이스 제품 개발의 프로세스의 모델에서 종합된다. 즉, 인터페이스 디자인에서의 프로토 타입은 아이디어 스케치부터 실제품 수준의 것까지 다양한 종류가 있으며, 디자인 프로세스의 각 단계에서 목적에 따라 그에 맞는 수준의 프로토타입이 개발되면 그에 맞는 방법으로 평가가 이루어지는 틀을 제시한다. 그리고 마지막으로는, 다중 참여 교육용 멀티미디어 제품 개발의 사례를 통해 앞에서 제시한 프로세스 모델의 구체적인 예를 보이고 검증한다.

Keywords