A Study on the Application Methods Ethnography for human-Centered Design Research with an Emphasis on Understanding Food Culture in the Kitchen and Observing Usage Patterns of Microwave Oven

사용자 중심의 디자인 리서치를 위한 애쓰노그래피 적용방법에 관한 연구 -부엌에서의 식생활 문화와 전자레인지 사용 행태 관찰을 중심으로-

  • 김현정 (한국과학기술원 산업디자인학과) ;
  • 이건표 (한국과학기술원 산업디자인학과)
  • Published : 2000.02.01

Abstract

This study was on the investigation of how to adapt Ethnography, main research methodology in Anthropology, to "User-Centered Design Research", which is a recently focused issue in design field. Thus, this paper has highlighted concrete application processes and methods which were adapted in the case study of developing a concept for the new microwave oven. This paper mainly consists of two parts. First, the basic concept of "Ethnography" is introduced based on secondary research, and the concept of "Culture" is defined as the favorable one to design field. This part was done for constructing knowledge basis which is needed in establishing thematicaJ framework of design research. Second, the application methods of Ethnography is demonstrated through the concrete case study of developing a new microwave oven. This second part was composed of three sub-sections, which are an introduction of conducting process of ethnographic deisgn research, a description of analyzed data of kitchen culture and various particularities of usage pattem of microwave oven, and finally, a discussion of the efficiency of ethnography through generating design implications for a new microwave oven. This demonstration of case study suggests the concrete idea of how to adapt ethnography to design research and will contribute to increase more effective ethnographic design research in the future.c design research in the future.

본 논문은 최근 디자인계에 대두되고 있는 사용자 중심의 디자인을 위한 노력의 일환으로서 문화인류학의 대표적인 리서치 방법인 애쓰노그래피를 디자인 리서치에 어떻게 적용할 수 있는지에 대한 고찰과 그 구체적인 적용사례를 제시하는 논문이다. 논문은 크게 두 부분으로 구분된다. 먼저, 문헌 고찰을 통한 애쓰노그래피의 기본개념을 소개하고 제품 디자인 영역에서의 "문화"의 개념을 정의내림으로써 디자인 리서치의 내용적 프레임?을 설정하는데 필요한 지식 기반을 구축한다. 둘째로는 감성적 미래형 전자레인지 개발을 목적으로 진행한 프로젝트를 중심으로, 애쓰노그래피가 디자인 리서치에 적용된 구체적인 예를 보여준다. 이 과정은 먼저 애쓰노그래피 리서치를 실행하는 프로세스를 소개하고, 리서치를 통해 얻은 데이터를 분석결과, 그리고 이 결과의 종합을 통한 디자인 암시의 도출을 통해 애쓰노그래피 리서치의 효용성을 논의하는 것으로 구성되어 있다. 이는 구체적인 사례를 통해 향후 디자인 리서치에 애쓰노그래피의 개념을 어떻게 적용할 것인지에 대한 아이디어를 제시하고, 그 활성화를 꾀할 목적으로 진행되었다.적으로 진행되었다.

Keywords