Abstract
In order to support various broadband multimedia servies in the future, we designed a well balanced WDM backbone network. In Korean network traffic environment, six regional centers are selected, link capacities between the regional centers are estimated from the PDI traffic model, and the overall network configuration is designed for the all-optical backbone network. Also, we designed a basic configuration to be able to protect minimum communication capability against link failure. A simulation study is carried out to verify the desired performance of the designed WDM backbone network. Simulation results show that performance of the backbone network is well balanced to support various communication services in Korea in the mid 2000s
본 논문에서는 2000년대 중반 이후의 다양한 광대역 멀티미디어 서비스를 수용할 수 있는 메쉬(Mesh) 구조의 차세대 전광 WDM 기간망의 구조를 설계하였다. 이를 위하여 전국을 6개의 중계국으로 구분하여 각 도시별 인구수, 광역 중계국간의 거리, 그리고 각 광역 그룹의 정보화 지표에 기초한 PDI(Population-Distance-Information factor) 트래픽 모델에 기초하여 6개의 광역 중계국 노드들을 연결하는 링크의 용량을 예측하여 전광 WDM 기간망 설계에 반영하였다. 또한 각 광역 중계국들을 연결하는 링크 단절 등의 장애 발생 시, 기본 통신(minimal communication)이 가능하도록 Restoration이 가능한 망 구조를 설계하였다. 설계된 전광 WDM 기간망의 성능 특성을 분석하기 위하여 SLAM II 시뮬레이션 언어를 사용하여 시뮬레이터를 구성하였다. 설계된 시뮬레이터에 PDI 트래픽으로 예측한 트래픽 값을 적용하여 제안된 광 전송망의 성능특성을 분석하였다. 본 논문은 차세대 전광 WDM 기간망의 구축 시 활용될 수 있다.