남성집단의 의복추구혜택에 따른 쇼핑성향과 정보원에 관한 연구

A study on Shopping Orientation and Information Source by Male's Clothing Benefits

  • 김지현 (신라대학교 자연대학 패션디자인 산업학과) ;
  • 홍금희 (신라대학교 자연대학 패션디자인 산업학과)
  • 발행 : 2000.01.01

초록

The purpose of this study is to help male-clothing companies in investigating male shopping orientation and information source with clothing benefits. As for the method of the research, 428 male consumers were the object for the data of this research. The major results of this study are as follows : 1. The dimensions of clothing benefits were composed of the better appearances, the social status, the personality and the comfort. The dimensions of shopping orientation were composed of pleasant, planned, loyal and individual shopping orientations. 2. The consumer with clothing benefits were classified three groups: better appearances, comfort and careless. In the consumer's classified shopping orientation the group of pursuing personality and better appearances were given higher score at each level, while careless group was given the lowest score at each level of shopping orientation. 3. In case of using information source with classified consumers, the group of personality and better appearances got information through the marketer-oriented information source and neutral information source, the group of pursuing comfort got lots of information through human information source, the group seldom used all information source.

키워드

참고문헌

  1. 대한가정학회지 v.25 no.1 성인남자의 연령 및 사회,경제적 지위와 의복행동과의 상관연구 고애란;강혜원;한혜원
  2. 혜택 세분화에 따른 남성정장 기성복의 브랜드 인식 연구 강지혜
  3. 소비자의 의복쇼핑성향과 점포애고행동에 관한 연구 김소영
  4. 한국의류학회지 v.21 no.1 의복쇼핑성향에 따른 소비자의 유형분석-대구여성거주자를 중심으로 박광희
  5. 한국의류학회지 v.9 no.3 직장남성의 의복행동과 지각성향 및 직업 만족도와의 상관연구 박은주;강혜원;조길수
  6. 의복동조에 관한 연구-의복동조 동기 유형,관련변인 및 준거집단을 중심으로 박혜선
  7. 의류상품의 편익이 상표이미지 형성에 미치는 영향 박혜원
  8. 남성 기성복의 구매행동에 관한 연구 서미아
  9. 한국의류학회지 v.8 no.3 성인남자의 의복행동에 관한 연구-가치관과 사회적 배경을 중심으로 이선화;임숙자
  10. 소비자의 의복관여와 외적정보탐색 이영선
  11. 대한가정학회지 v.31 no.1 성인남자의 의복구매 동기와 자아개념과의 관계연구 이영희;강승희
  12. 혜택세분화와 인지도에 의한 진의류 브랜드 이미지 연구 최일경
  13. 상황과 소비자 특성에 의한 의류제품 혜택세분화 연구 홍희숙
  14. Managing Brand Equity Captalizing on the Value of a Brand Name Aaker,D.A.
  15. Journal of Retailing v.58 no.2 Fashion Life Style, Self-Concept, Shopping, Orientation and Store Patronge:An Integrative Analysis Gutman,J;Mills,M.K
  16. Consumer Behavior(4th ed) Hawkin;D.L. Best;R.J.;Coney,K.A.
  17. Home Economics Research Journal v.4 Cosumer Types Based on Evaluative Criteria Underlying Clothing Decision Jenkins,M.C.;Dickey, L.F
  18. Consumer Behavior Peter,J.P.;Olson,J.C
  19. Clothing and Textile Research Journal v.12 no.2 Benefit Segments of the Female Apparel Market : Psychographics, Shopping Orientation and Demographics Shim,S;Bickle,M.C.
  20. Clothing and Textile Research Journal v.10 no.2 Patronage Behavior of Apparel Shopping Part I. Shopping Orientations, Store Attributes, Information Sources, and Personal Characteristics Shim,S.;Kotsiopulos,A