Design and Performance of Linear Clock Fair Queueing Algorithm

LCFQ ( Linear Clock Fair Queueing ) 알고리즘의 설계와 성능 분석

  • Kim, Young-Han (School of Electronic Engineering Soongsil Univ.) ;
  • Lee, Jae-Yong (Dept. of Information communication Eng., Chungnam National University)
  • 김영한 (崇實大學校 情報通信電子工學部) ;
  • 이재용 (忠南大學校 情報通信工學科)
  • Published : 1999.01.01

Abstract

In order to provide appropriate Quality of Service(QoS) guarantee to each traffic flow in intergrated service networks, an efficient traffic scheduling algorithm as well as resource reservation must be adopted in host and transit routers. In this paper, a new efficient fair queueing algorithm which adopts a linearly increasing virtual time is presented. The proposed algorithm is fair and the maximum and mean delay guaranteed of each flow are less than those of the SCFQ(self clocked fair queueing) algorithm which is one of the most promising traffic scheduling algorithm, while providing low implementation complexity as the SCFQ scheme. And, it has the better isolation provided than SCFQ, which means that each flow is much less influenced by the violating traffic flows provided its allocated bandwidth gurantee. The fairness of the proposed algorithm is proved and simulation results of maximum and mean delay presented.

종합 서비스망에서, 트랙픽을 발생시키는 각각의 플로우에 대하여 QoS(Quality of Service)를 적절하게 제공하기위해서는 호스트와 라우터에 자원 예약뿐만 아니라 효율적인 트랙픽 스케쥴링이 채택되어야 한다. 본 논문에서는 가상시간이 선형적으로 증가하는 새로운 페어 큐잉 알고리즘에 제안한다. 본 논문에서 제안된 알고리즘은 각 플로우에 대하여 기존의 SCFQ(Self-Clocked Fair Queneing) 알고리즘과 유사한 구현 복잡성을 갖으면서 더 감소된 최대 지연와 평균 지연시간을 제공하고 공평성 측면에서도 개선됨을 보여준다. 또한 자신에게 할당된 대역폭보다 더 많은 트랙픽을 발생시키는 플로우에 의해 다른 플로우는 영향을 받지 않도록하는 독립성 특성 또한 SCFQ보다 더 좋은 성능을 보인다. 본 논문에서는 제안된 알고리즘에 대한 공평성을 증명했고, 최대지연과 평균지연시간에 대한 시뮬레이션 결과를 나타냈다.

Keywords