Effects of Hydrophobic Chain Structure of Nonionic Surfactanets on Surfactant Adsorption and Diesel Removal from Kaolin Soil

비이온계 계면활성제의 소수성 구조가 카올린 토양에서 흡착 및 경유 제거에 미치는 영향

  • 김종성 (명지대학교 환경.생물공학과) ;
  • 이기세 (명지대학교 환경.생물공학과)
  • Published : 1999.12.01

Abstract

The effects of hydrophobic chain length and its structure of nonionic surfactants on surfactant adsorption and contaminated diesel removal were studied in kaolin soil. Hydrocarbon chain length and double bond in hydrophobic tail group of nonionic surfactants affected surfactant adsorption and diesel removal efficiency from kaolin soil. The degrees of surfactant adsorption and diesel removal were closely related each other. Among nonionic surfactants we studied, surfactants with shorter hydrophobic chain length and higher HLB value showed lower degree of adsorption and higher efficiency of diesel removal. The existence of unsaturated carbons in the structure of hydrophobic chain enhanced diesel removal by reducing surfactant adsorption to kaolin soil. The best diesel removal was obtained after adsorption saturation was reached. If surfactant concentration was higher than a critical value, diesel removal was reduced probably because of precipitation. liquid crystal formation, or coacervation of surfactants at high concentration.

토양오염 디이젤 제거에 대한 토양 세척기술의 적용을 위해 디이젤 제거효과가 좋은 비이온 계면활성제를 선택하기 위한 조건 중 소수성 사슬구조의 영향을 고찰하였다. 비이온 계면활성제는 CMC값이 낮고, 생분해성이 좋으며, 유기 오염물질에 대한 용해 능력이 커서 디이젤과 같은 NAPL류 제거에 효과적으로 사용될 수 있다. 비이온계 계면활성제 구조 내 소수성 탄화수소 사슬의 길이와 불포화결합의 존재는 흡착과 디이젤 제거에 영향을 미치며, 비이온계 계면활성제의 kaolin토양흡착과 디이젤 제거는 서로 밀접한 관계를 가지고 있다. 친수성기의 구조가 서로 동일한 계면활성제 중에서 소수성 탄화수소 사슬길이가 12개로 비교적 짧고 HLB값이 클 때 상대적으로 낮은 흡착평형농도와 높은 디이젤 제거효율을 나타냈다. 소수성 사슬 내에 불포화 탄화수소가 존재할 때 낮은 흡착평형농도와 높은 디이젤 제거 효율을 나타냈다. 농도에 따른 제거경향은 흡착이 평형에 도달한 후에 최대의 제거 효율을 나타냈으며 그 이상의 농도에서는 오히려 제거효율이 감소하는 현상이 나타났다.

Keywords