범세계위성이동통신(GMPCS) 서비스 국내가입자수 예측에 관한 연구

Forecasting the Number of GMPCS Subscribers in Korea

  • 주영진 (한국전자통신연구원 기술경제연구부 정회원) ;
  • 박명철 (한국정보통신대학원대학교 경영학부 정회원)
  • 발행 : 1999.08.01

초록

본 연구에서는 1998년 하반기 이후 Iridium 서비스를 시작으로 본격 전개되기 시작한 범세계위성이동통신(GMPCS) 서비스에 대한 국내가입자 수를 이상적인 확산모형과 상황적 변동을 반영하여 예측하고 있다. GMPCS 서비스의 이상적 확산은 GMPCS가 전 세계적인 통화권을 가지는 이상적인 이동통신서비스로 자리 매김 할 경우를 가정한 것으로 이동통신서비스의 확산을 근거로 추정되었고, 상황적 변동은 GMPCS 서비스 확산에 영향을 줄 수 있는 시장, 기술, 정책적 측면들이 지니는 불확실성을 낙관적인 상황과 비관적인 상황으로 구분하여 반영되었다. 본 연구에 의하면, GMPCS 서비스의 국내 수요는 낙관적 상황과 비관적 상황의 경우 각각 1998년 약 7,000여 가입자와 4,000여 가입자에서 출발하여 2005년 600,000여 가입자와 100,000여 가입자에 다다를 것으로 전망되었다.

This paper forecasts the number of GMPCS(Global Mobile Communications by Satellite) subscribers in Korea. Since GMPCS adopts nor only a new tecnology cor proved in the market yet, bot also a global service principle, it's service market involves a great deal of nucertainties in terms of technological and regulatory perspectives. This paper develops a modified diffusion which considers those uncertainties by identifying three environmental group of tactors. The parameters of the model are estimated through a scenario-based approach. By assuming a pessimistic and an optimistic scenarios with three environmental group of factors, the model forecasts 4,000 and 7,000 substcribers in the first year, and then 100,000 and 600,000 subscribers in 2005 respectively. The sensitivity analysis of the model also gives an implication of the future market growth. In the early period, regulatoyu and technological issues are found to be relatively important, but, in the later period, the interconnection issues and price-competitiveness will become increasingly important.

키워드

참고문헌

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