Analyzing Barriers to Researchers' Information Seeking Satisfaction on Reference & Information Services of Research Library

전문도서관 참고봉사에 대한 연구자의 정보만족도에 영향을 미치는 저해요인 분석

  • Published : 1998.09.01

Abstract

This study is aimed at providing qualitative evaluation of information supplied by reference librarian in response to researchers' questions. Information users' satisfaction on the appropriateness of librarians' answers was evaluated, and at the same time, negative factors affecting users' satisfaction were examined, so that improvement of service quality and information appropriateness can be sought by analyzing the influences and correlation between these factors. For this study, information centers at ten professional research institute carrying out government-related projects were selected, and data were collected using unobtrusive evaluation methods through observation and questionnaires. Collected materials were analyzed using SPSS/PC+' statistical analysis programs and $\chi^2(Chi-square)$ statistical methods.

본 연구는 정보제공을 주된 기능으로 하는 우리나라 전문도서관의 참고봉산 현장에서 일어나는 연구자의 다양한 정보질의에 응답하는 참고사서의 정보탐색과정을 관찰과 질문지법을 통하여 분석한 것이다. 질의에 대한 응답의 정확성이 저조한 이유가 어디에 있으며, 연구자의 정보만족도에 영향을 미치는 저해요인이 무엇인지를 구명함으로서 봉사내용의 질과 응답의 정확성을 높일 수 있는 개선방안을 모색하자는 데에 목적을 두고 있다.

Keywords