A Study on the Selection Criteria for Home Economics Textbook in the Middle School

중학교 가정 교과서 선정 기준에 관한 연구

  • Published : 1998.06.01

Abstract

The purpose of this study was to make a selection criteria for Home Economics textbooks in the middle school. For this purpose, first, the criteria were out by collecting, analyzing and synthesizing the literature. Second, questionnaire survey of the 6 selection criteria was performed. Questionnaire sent to Home Economics teachers of 401 middle school selected by systematic random sapling, 233 questionnaire were received and 220 questionnaire were analyzed for this study. As a statistical tool, SPSSWIN was used to analyze frequency, mean, standard deviation, and factor analysis. The research findings were as follows ; 1. Now for kinds of Home Economics textbooks are mainly used. At that time when textbooks were selected, these selections were made upon deliberation with the teachers in charge and in future this method will be desirable. Most home economics teachers realize that the selection criteria is needed to improve the objectivity of textbook selection. 2. As a result of making factor analysis, the selection criteria were revised that 52 items in 7 categories were chosen as textbook criteria plan. They consist of 5 items related to the outward form of textbook, 5 items related to the learning materials in textbook, 10 items related to the composition of textbook units, 11 items related to the guiding contents of textbook, 7 items related to the subject of experiment.practice, 9 items related to the composition of picture, photograph and diagram. and 7 items related to the use of instructional-learning method.

Keywords

References

  1. 제 7차 교육과정 개발에 따른 가정 교과서의 연구 가정교육
  2. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 중등학교 가정과 실험학습 교구 · 설비기준의 적정성에 관한 연구 강혜숙
  3. 교과서와 교과서 정책 곽병선;이혜영
  4. 교과서 연구 no.10 교과서를 위한 세미나 곽상만
  5. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 중학교 가정과 교사의 주생활 지도 내용에 대한 요구도 권혁화
  6. 초·중등학교 교육과정 개정요구 조사 김기석(외 5인)
  7. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 교과서 선정을 위한 중등학교 과학 교과서 평가를 개발 김숙진
  8. 교과서연구 no.18 교과서의 질 향상 어떻게 할 것인가? 김용만
  9. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 국민학교 수학과 교육과저에 대한 평가 기준 개발 연구-교육목표 설정 및 내용 선정을 중심으로- 김용익
  10. 통합 교과의 교유과정 · 교과서 구조 개선 연구 김종건(외 9인)
  11. 교과서연구 no.22 2종 교과서 선정의 공정성 확보 박화서
  12. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 중학교 가정 교과서 분석(Ⅲ) 윤인경
  13. 교과서연구 no.19 교과서 선정의 바른 길 윤종영
  14. 한남대학교 교육대학원 석사학위논문 가정교과 주생활 단원에 대한 남녀 중학생의 인식과 활용도에 관한 연구 이강분
  15. 교과서연구 no.11 교과서 평가의 기준 체제 이돈희
  16. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 교과서 편찬 체제의 시대별 비교 이규호
  17. 한국가정과교육학회지 v.6 no.2 중 · 고등학교 학생의 가정관리 교육내용에 대한 학습 요구도와 관련 변수에 관한 연구 이연숙
  18. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 주생활 단원에 대한 교사의 인식과 교육 방법에 관한 요구 이은순
  19. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 중학교 가정과 실험 · 실습 내용의 적정성에 관한 조사 연구 장정진
  20. 한국가정과교육학회지 v.7 no.2 중학교 가정 교과서 식생활 및 주생활 단원에 대한 교사의 인식 및 활용 장현숙;조필교
  21. 교과서연구 no.12 현행 교과서의 문제점과 좋은 교과서의 조건 정완호
  22. 교과서연구 no.13 교과서 판형, 글자 배열 방법, 활자 크기 및 지질에 관한 체제 분석 정찬섭
  23. SPSSWIN을 이용한 통계분석 정충영;최이규
  24. 교수-학습 자료 개발의 방향과 지침 조난심
  25. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 중학교 가정 교과서의 국제 비교연구 차미경
  26. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 고등학교 가정 교사용 지도서의 내용 비교와 교사의 요구도 조사 최창숙
  27. 교과서연구 no.22 교과서 선정의 공정성 확보 한명희
  28. 교과서연구 no.3 교과서 개발 정책의 문제점과 개선 방향 허경철
  29. Science Instruction in the Middle and Secondary School Collette,A.T.;Chiappetta,E.L.;Charles,E.
  30. Educational Leadership v.42 no.7 What Every Textbook Evaluator Should Know Connie,Muther
  31. The Science Teacher v.29 no.11 Selecting Science Textbooks Owen,A.M.