Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 11 Issue 2
- /
- Pages.105-114
- /
- 1998
- /
- 1226-8046(pISSN)
- /
- 2288-2987(eISSN)
Typography by Guillaume Apolinaire and Filippo Marinetti
기욤 아폴리네르와 필리포 마리네티의 타이포그래피
Abstract
Guillaume Apolinaire and Filippo Marinetti who are pioneers of the early 20 century in point of breaking traditional typographic rules and making particular typographic communication styles,have considered as the same categorytypoillustration or pictorial typography-in other studies evenif they have' particular differences. Their chromcal and theoretical background, works, exPressive materials and methods and the values were analyzed through thesis, books, periodicals and internet materials, and researched the characteristics. There are clear differences in the view of arranging type; expressive materials, sentence struction, layout. The most important differences are concrete expression by Apolinaire and abstract expression by Marinetti . These differences and characteristics made the base of Dada typography and the concrete typogaphers as Bradbury Thompson and Herb Lubalin were influenced by Apolinaire, abstract typographers as Piet Zwart and Neville Brody were influenced by Marinetti.
20세기초 전통적인 타이포그래피의 양식의 틀을 깨고 획기적인 타이포그래피의 표현양식을 창출한 선구적인 타이포그래퍼 들은 기욤 아폴리네르와 필리포 말네티의 작품들은 같은 시대의 같은 문화적 배경에서 태어난 타이포그래피 라고 할지라도 시각적 관점과 표현 유형의 차이가 있음에도 불구하고 그간의 연구들을 통해 볼 때, 동일한 유형, 즉‘회화적 타이포’,‘표현주의 적 타이포’로 간주되어져 왔다. 따라서 아폴리네르와 마리네티의 타이포그래피의 형성 배경과 작품을 비교, 분석하여 현대 타이포그래피 형상에 끼친 영향과 의의를 재조명해 보았다. 구상적 표현과 추상적 표현이라는 큰 차이점 이외에도 타이포그래피 표현 소재와 표현방법, 지면구성, 구문의 파괴, 문장의 해체 여부에서도 특징을 발견하였으며, 1900년대 중반과 후반에 걸쳐 구상적 표현에는 브래버리 탐슨과 허브 루발린으로 추상적 표현에는 피에트 츠바르트와 네빌 브로디로 확실히 구분되어 이어지고 있음을 발견할 수 있었다.