초록
우리나라에 EPS성토공법의 도입은 1993년 서해안 고속도로현장에서 시작된 이후 비록 초창기 이지만, 지형적인 특성 때문에 짤은 기간동안에 약 21만m3의 EPS블럭을 시공하였다. 국내에 사용 된 EPS성토공법의 주적용분야는 연약지반상의 교량교대 됫채움 및 성토체분야로 EPS블럭 전체 사용량의 약 70%정도를 차지하고 있으며, 나머지는 옹벽 등에 사용되었다. 본 연구에서는 주 적용 분야인 교량교대 됫채움 부분에 EPS블럭을 적용하여 구조물의 안정을 이룬 시험시공구간을 대상으로 토압, 간극수압 및 변위량 등의 계측결과를 분석 검토하였다. 교량 교대에 각종 계측기를 매설하여 교량 교대와 배면 토공부의 거동을 파악하고 유한요소해석 프로그램을 이용하여 이들의 거동을 예측하였다.
The use of EPS application to construction field was introduced in this country very recently. Nevertheless, approximately a total of 210,000m3 of EPS application was conducted in less than four years. Main app.lication areas for the EPS method are : (1)backfill behind a bridge abutment constructed on soft clay soil, (2)embankment constructed on soft clay soil, and (3)backfill of gravity wall. Among these, about 70oA of EPS are used for (1) and (2) deb cribed above. In this study, an invesitgation was held for the application of the EPS method to backfill of a bridge abutment which was constructed on soft clay soil. Several instruments were installed around the construction site to invesitgate the behavior of the system. Then a Finite Element Analysis was conducted for comparison.