인장측 보플랜지의 항복선 모델을 이용한 CFCT기둥-H형강보 접합부의 국부내력평가

Estimation of the Local Load-Carrying Capacities of CFCT Column to H-Beam Connections by Yield Line Model -With regard to the Tensile side of Beam flange-

  • 투고 : 1998.03.18
  • 발행 : 1998.09.30

초록

본 연구는 콘크리트 충전형 원형강관에 H형강보를 사용한 접합부의 내력을 항복선이론을 이용하여 구하였다. 3가지 유형의 항복선 모델이 제시되어 있다. 첫째는 단순화된 모델이며, 두 번째는 x와 kx로 수정된 모델이다. 나머지 하나는 모리타모델이다. 각 경우의 이론치와 실험치가 비교되었으며, 궁극적으로는 콘크리트 충전 원형강관기둥 접합부의 보강법을 연구하여 다이아프램이 없는 콘크리트 충전강관 기둥-H형강보 접합부의 개발을 위한 기초자료를 제시하는 것을 목적으로 하고 있다.

This paper is concerned with a theoretical study on the local load-carrying capacities of Concrete-Filled Circular Tubular(CFCT) column to H-beam connections by yield line theory. In this paper, the three cases which are assumed the yield line are involved. The first model is a simplified yield line model. The second model is modified by x and kx factors. The last one is a Morita's model. The local load-carrying capacities of CFCT column to H-beam connections has been studied both experimentally and theoretically using the yield line theory. The purpose of this paper is to suggest the basic data for developing the non-diaphragm connection.

키워드

참고문헌

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  4. 한국강구조학회학술발표논문집 v.8 콘크리트충전 원형강관 기둥-H형강보 접합부의 구조적거동에 관한 연구(I) 김규석(외5인)
  5. Yield-line Theory JOHANSEN, K.W.
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