A Study on Shop Masters and Sales Persons Working in Department Stores

백화점에 종사하는 샵마스터와 판매원의 현황과 역할분석

  • Park, Hye-Sun (Department of Clothing & Textiles, Pai Chai University) ;
  • Lim, Jin-Bum (Department of Clothing & Textiles, Pai Chai University) ;
  • Kim, Young-Koon (Department of Clothing & Textiles, Pai Chai University) ;
  • Park, Chung-See (Department of Clothing & Textiles, Pai Chai University)
  • Published : 1997.02.28

Abstract

The authors investigated demographic characteristics, role, job satisfaction, and necessity of education of the shop masters and sale persons who worked at clothing shops in department stores. Shop masters were older, had worked longer, and received more salary than sales persons. Role difference was not clear, but shop masters worked more in display, suggestion of merchandise change and order, and management of shop. Shop masters had more pride in job than sales persons, and both of them wanted more education about job.

백화점에서 의복을 판매하고 있는 샵마스터와 판매원들의 인구통계적 특성과 역할의 차이, 직업만족도, 교육의 필요성에 대해 연구하였다. 샵마스터가 판매원보다 연령, 판매경력, 그리고 월수입에서 높은 것으로 나타났으며, 직무상의 차이점에서는 전문적인 역할 분담은 없고, 샵마스터가 매장 디스플레이, 의류교체 제안 및 의류주문, 전반적인 매장관리의 역할을 더 많이 수행하는 것으로 나타났다. 직업에 대한 보람과 긍지 면에서는 샵마스터가 판매원보다 높았으며, 교육에 대한 필요성은 모두 높은 수치를 나타냈다.

Keywords