Optimum Midship Section Design of Hatchcoverless Container Ship

무개형(無蓋型) 콘테이너선(船)의 중앙단면(中央斷面) 최적구조설계(最適構造設計)

  • 김기성 (인하대학교 선박해양공학과) ;
  • 정한신 (대우중공업(주) 영업설계부)
  • Received : 1996.01.25
  • Published : 1997.11.01

Abstract

The paper is mainly concerned with the applications tn develop an optimum structural design procedure for hatchcoverless container ship. L.R rules are applied to determine the scantlings of the longitudinal members. As for an object function of midship section design, the total sectional area of all the longitudinal members for midship section is selected. The SUMT procedure combined with direct search method is applied to the solution of nonlinear optimum design problem to find a optimum midship section arrangement. The results of optimization study show that the weight of model ship may be saved about 8.0% per unit length.

무개형 콘테이너 선박에 대한 구조 설계 과정에 최적화 기법을 적용하여 최적 구조 시스템을 개발하였다. 중앙 단면 설계 기법으로는 L.R rules을 이용하였고 목적 함수는 중앙 단면 모든 종강도 부재 단면적의 합, 즉 최소 중량을 선택하였다. 최적화 기법으로는 직접탐색법에 SUMT방법을 결합시켜 사용하였다. 최소 중량 설계를 수행한 결과 실적선과 비교하여 8.0%의 중량감소를 보인 최적화 설계를 도출하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 인하대학교