A Study on the Selection of Vegetation and Method for the Revegetation on the Highway Slope in Consideration of the Surrounding Environment

고속도로(高速道路) 비탈면(面)에서 주변환경(周邊環境)을 고려(考慮)한 녹화공법(綠花工法)과 식생선발(植生選拔)에 관(關)한 연구(硏究)

  • 우보명 (서울대학교 산림자원학과) ;
  • 전기성 (서울대학교 산림자원학과 대학원) ;
  • 김경훈 (서울대학교 산림자원학과 대학원) ;
  • 최형태 (서울대학교 산림자원학과 대학원)
  • Received : 1996.07.15
  • Published : 1996.12.31

Abstract

This study was carried out from March 1995 to February 1996 to select suitable vegetation and measures for revegetation on the highway cut-slope in consideration of the surrounding environment in the middle region of Korea. The numbers of revegetation-measures type surveyed were eighteen measures as a whole in descending order of the Seed-spraying measures, Block-sod pitching measures, and Straw-mat mulching measures. The numbers of vegetation species by highway line were 243 in Chungbu, 223 in Jungang, 210 in Kyongbu 2, 199 in Kyongbu 1, 179 in Sohaean, 163 in Seoul circulation. 148 in Shingal-ansan, 141 in Second kyongin and 123 in Kyongin respectively. The highest index of species diversity(H') was in Kyongbu 1-line and the evenness(E') on upper site was greater than that of the lower site. The revegetation measures were selected in consideration of nature of soil, gradient, area and situation, and 83 species were selected as those for revegetation measures in highway cut-slope.

고속도로 절개지비탈에서 주변환경을 고려한 녹화공법과 식생선발을 위해, 1995년 3월부터 1996년 2월까지 중부지역 고속도로비탈을 대상으로 현지조사를 수행하였다. 고속도로 절개지비탈의 녹화공법으로 18개 공법이 시공되었는데, 가장 많이 시공된 공법은 여러가지 유형의 종자뿜어붙이기공법(45개소)이며, 다음은 평떼붙이기공법(25개소), 볏짚거적덮기공법(12개소) 순이었다. 노선별 출현식물의 종수는 중부선이 243종으로 가장 많았고, 중앙선 223종, 경부선 2구간 210종, 서해안선 199종, 경부선 1구간 179종, 서울순환선 163종, 신갈-안산선 148종, 제 2경인선 141종, 경인선 123종 순이었다. 균재도는 대부분의 노선에서, 비탈 상부에서 하부로 내려올수록 감소하는 경향을 보였으며(6개노선), 종다양도는 경부 1구간 비탈상부에서 가장 높았다. 고속도로 절개지 비탈 녹화공법 선정은 절개지비탈의 토질, 경사도, 면적, 위치 등 주로 환경요인을 고려하여 결정하였으며, 절개지 비탈 녹화공사에 적합한 식물종으로 83종이 선발되었다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 서울대학교