Effect of Speed Fluctuation of Towing Carriage on Measurement of Ship Resistance

예인 전차의 미소 속도 변화가 모형선 저항계측에 미치는 영향

  • 김호진 (서울대학교 조선해양공학과) ;
  • 박영하 (서울대학교 조선해양공학과) ;
  • 김재성 (서울대학교 조선해양공학과) ;
  • 김효철 (서울대학교 조선해양공학과)
  • Received : 1996.10.15
  • Published : 1996.11.20

Abstract

Recently speed control system of the towing carriage have been modified by applying a personal computer in the Ship Model Towing Tank of Seoul National University. With this system the carriage speed could be controled precisely in coincidently with a prescribed speed diagram to evaluate the effect of slight towing speed fluctuation caused by some residual current or standing waves which have believed as trivial phenomena in the towing tank. It is found that the slight speed fluctuation of the carriage could lead to serious error in measurement of resistance test of a ship.

서울대학교 공과대학이 보유하고 있는 선형시험수조의 모형선 예인 전차를 개인용 전산기에서 온라인으로 제어 할 수 있도록 속도제어 시스템을 개량한 바 있다. 이 시스템을 활용하여 전차의 속도의 정밀한 제어가 가능하게 되었다. 이를 활용하여 선형시험수조내에 존재하게 되는 잔류 및 정재파와 같은 현상으로 인하여 모형선의 대수속도가 전차의 예인을 위하여 설정한 속도와 미소한 차이를 가지게 되는 것으로 가상하여 전차의 운전속도를 조정하고 모형선을 예인하여 저항성능에 미치는 차이를 실험적으로 확인하고자 하였다.

Keywords