Systematic Study on the Hull Form Design and the Resistance Predict Displacement Type Super High - Speed Ships

배수량형 초고속선의 선형설계 및 저항특성 추정을 위한 체계적 연구

  • 민계식 (현대중공업 선박해양연구소) ;
  • 강선형 (현대중공업 선박해양연구소)
  • Received : 1996.08.17
  • Published : 1996.11.20

Abstract

Systematic theoretical arm experimental studies have been performed to establish the methods of the hull form design, the optimum dimension selection and the resistance estimation for the displacement type super high-speed ships. In this study, theoretical hull form design method of the displacement type super high-speed ships has been developed first by the minimum resistance theory and the sectionally-varying hull form equation. Utilizing the established hull form design method, sixty(60) series hull forms have been prepared according to the systematic variations of the important design variables, and model tests were conducted for the sixty(60) series ship models. Finally, regression analyses have been performed for the results of model tests. It is considered that this is the first systematic and multi-purpose study in the world for the super high-speed ships. The study has been completed very successfully. The prepared computer program is now being actively utilized as an efficient tool for the design of the displacement type super high-speed ships.

배수량형 초고속선의 선형 설계방법 및 최적치수 선정과 저항특성 추정을 위한 체계적인 이론적, 실험적 연구를 수행하였다. 본 연구에서는 먼저 최소저항이론 및 단면변화 선형식에 의한 배수량형 초고속선의 선형 설계 방법을 정립한 후 개발된 방법을 활용하여 주요 설계변수의 체계적인 변화에 따른 60척의 계열선형(series hull form)을 설계하였으며 계열선형에 대한 모형시험을 수행하여 그 결과에 대한 회귀분석을 수행하였다. 초고속선에 대한 이와 같은 체계적인 다목적 연구는 세계 최초라고 생각되며 연구 수행이 성공적으로 완료되어 준비된 전산 프로그램은 배수량형 초고속선 설계를 위한 휼륭한 도구로써 현재 극히 유용하게 활용되고 있다.

Keywords