Acknowledgement
Supported by : 원광대학교
The critical need of forest road for enchanting the additional values of various forest products, in addition, giving more recreational opportunity to citizen, has been recognized. In this study the present author aimed to ascertain the most effective construction working plan of forest road being tit to Korean geographic condition. To execute this research program, four locations in national forest of Kangweon-do district and other four locations in private forest in Chollabuk-do district both where forest roads have previously been constructed were selected to analyze the effectiveness basing upon the various factors separately or in combination. The results are summarized as follows ; 1. The investment efficiency in forest road construction showed to increase in the area where terrain factors and district social factors rate is high, and to decrease in the area where forest status factors and forest road structure factors rate is high. So in future the Forest Resource Development Model of forest road should take more importance particularly on those area having terrain factor ratio is low. The extractable value of constructed forest road based on forest status factors rate is expected to increase in case of high considerably. 2. To construct of forest road for increasing multiple use of forests, forest road should be construct with priority on area where obtained total score by evaluation factors is high. And these evaluation factors should take possible determine the position of forest road construction. 3. The following five types of forest road basing upon function performance are suggested with regard to the place where road is constructed. (1) Forest Utilization Model ; where forest status factors and forest road structure factors rate are over 60%. (2) Forest Resource Development Model ; where terrain factors, forest status factors, forest road structure factors and district social factors rate are less than 60%. (3) Community Development Model ; where terrain factors, forest road structure factors and district social factors rate are over 60% but forest status factors rate are less than 60%. (4) Recreation and Health Model ; where terrain factors, forest status factors, forest road structure factors and district social factors rate are over 60%. (5) Multiple Use Model ; where both forest status factors and district social factors rate are over 60%.
임도(林道)는 산림자원(山林資源) 조성(造成) 및 벌출작업(伐出作業) 등(等) 산림(山林)의 운영관리면(運營管理面)에서는 물론이고 일반인(一般人)의 보건휴양(保健休養)과 관광(觀光), 그리고 공도(公道) 기능면(機能面)에서도 임도설치(林道設置)가 절실히 요구(要求)된다. 따라서 본(本) 연구(硏究)는 강원도(江原道)의 국유림(國有林) 4개소(個所)와 전라북도(全羅北道)의 송유림(私有林) 4개소(個所)의 기설(旣設) 임도(林道)에 대하여 산림(山林)의 몇 가지 요인별(要因別) 설치효과(設置效果)를 분석(分析)하여 산림(山林)의 다각적(多角的)인 기능(機能) 제고(提高)를 위한 임도(林道)의 개설유형(開設類型)을 제시(提示)코자 분석(分析)한 결과(結果)는 다음과 같다. 1. 지형적(地形的) 요인(要因)과 지역사회적(地域社會的) 요인(要因)이 양호(良好)한 지역(地域)에서 투자효율(投資效率)이 높게 나타났고, 산림실태적(山林實態的) 요인(要因)과 임도구조적(林道構造的) 요인(要因)이 양호(良好)한 지역(地域)에서 투자효율(投資效率)이 낮게 나타났다. 이는 현재(現在)의 산림실태(山林實態)를 감안할 때 임업이외(林業以外)의 이용(利用)에 큰 비중(比重)을 두고 임도(林道)를 설치(設置)한 것으로 생각되어 금후(今後) 지형적(地形的) 요인(要因)이 불리한 지역(地域)에는 '산지자원화형(山地資源化型)'의 임도(林道)를, 산림실태적(山林實態的) 요인(要因)이 양호(良好)한 지역(地域)에는 '산지이용형(山地利用型)'의 임도(林道)를 설치(設置)해야 개설효과(開設效果)를 증대(增大)시킬 수 있을 것이다. 2. 효과적(效果的)인 임도(林道)를 개설(開設)하기 위해서 다목적(多目的)으로 이용(利用)할 수 있는 노선(路線)을 선정(選定)하되, 제반요인(諸般要因)에 의해서 분석(分析)한 종합평가(綜合平價) 점수(點數)가 높은 지역(地域)에 우선 설치(設置)하므로써 개설효과(開設效果)를 더욱 증대(增大)시킬 수 있을 것이다. 3. 임도(林道)의 유형구분(類型區分)은 산림실태적(山林實態的) 요인비(要因比)와 임도구조적(林道構造的) 요인비(要因比)가 60% 이상인 지역(地域)은 '산지이용형(山地利用型)', 산림실태적(山林實態的) 요인비(要因比)를 비롯한 모든 요인비(要因比)가 60% 이하인 지역(地域)은 '산지자원화형(山地資源化型)', 지형적(地形的) 요인비(要因比)와 임도구조적(林道構造的) 요인비(要因比) 및 지역사회적(地域社會的) 요인비(要因比)가 60% 이상인 지역(地域)은 '지역개선형(地域改善型)', 지형적(地形的) 요인비(要因比)를 비롯한 모든 요인비(要因比)가 60% 이상인 지역(地域)은 '보건휴양형(保健休養型)', 그리고 지역사회적(池域社會的) 요인비(要因比)와 산림실태적(山林實態的) 요인비(要因比)가 60% 이상인 지역(地域)은 '복합개발형(複合開發型)' 등(等)으로 구분(區分)하여 특징(特徵)있는 임도(林道)를 개발(開發)하는 것이 합리적(合理的)일 것이다.
Supported by : 원광대학교