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Laboratory and Field Model Study on the Optimum Mix of Shotcrete in Tunnel Construction

터널의 SHOTCRETE 최적배합에 관한 실내 및 현장 모형 실험 연구

  • 오병환 (서울대학교, 토목공학과) ;
  • 박칠림 ((주) 대우 건설기술연구소 소장) ;
  • 백신원 (서울대학교 토목공학과 박사과정 수료) ;
  • 장성욱 ((주)대우 건설기술연구소 연구원)
  • Published : 1994.08.01

Abstract

Recently, tunnels are increasingly constructed in this country with the increased construction of highways, high-speed railways and subways. Shotcreting is one of the major processes in the tunnel construction. Many problems, however, exist in the current shotcreting practice. The purpose of the present study is, therefore, to explore the problems in the current shotcreting practice, to derive an optimum mix for efficient shotcreting, To this end, extensive experimental study has been conducted. Optimum mixes with high quality and economy were derived. The present study provides a firm bast: in our country to apply high-quality shotcrete in tunnel construction.

최근들어 고속도로, 고속철도, 지하철 등의 건설이 급격히 증가함에 따라 터널의 건설이 늘어나고 있다. 이러한 터널등의 건설에서 필수적으로 따르는 것이 shotcrete의 시공이며 이러한 shotcrete의 시공은 앞으로 더욱 증가할 추세에 있다. 그러나 shotctete의 광범위한 시공에도 불고하고 현재 여러 가지 문제점을 내포하고 있는 것이 사실이다. 따라서, 본 연구에서는 우리나라 현행 shotcrete의 현황과 문제점을 알아보고, 실내실험 및 현장 모형실험의 광범위한 실험을 통해 최적배합으로 도축하였다. 이 때 적정의 소요강도를 발현하면서 리바운드율이 최소인 배합을 최적배합으로 하였다. 결국 본 연구에서 도출된 최적배합은 앞으로 우리나라에서 성능이 우수하고 고품질의 shotcrete시공을 위한 중요한 토대를 제공하게 될 것으로 사료된다.

Keywords