Journal of Korean Society of Forest Science (한국산림과학회지)
- Volume 81 Issue 3
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- Pages.203-213
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- 1992
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- 2586-6613(pISSN)
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- 2586-6621(eISSN)
Visitor Segmentation as a Means of Reducing Variance in spending profiles Corps of Engineers Lakes
미국공병대(美國工兵隊) 관할 호수에 수반되는 여행비용의 분산 감소를 위한 시장분할법
- Lee, Ju Hee (Department of Forestry, College of Agriculture, Taegu University) ;
- Propst, Dennis B. (Department of Park and Recreation Resources, College of Agriculture, Michigan State University)
- 이주희 ;
- Received : 1992.01.22
- Published : 1992.09.30
Abstract
The purpose of this study is to segment recreationists into groups which are homogeneous with respect to their spending patterns and trip characteristics. Date were derived from a larger study aimed at developing nationally representative expenditure profiles for recreation visitors to Corps of Engineers projects. Segmentation of these data reduces variance and helps to identify distinctive final demand vectors for input - output application. A - priori and cluster analysis approaches for identifying segments are compared. The a - priori segmentation approach identified 12 segments and the cluster analysis approach identified 3 segments. The 3 nonresident clusters - labeled "day use", "overnight", and "overnight camping" - show lower mean squares within groups than the a - priori segments on almost all nonresident spending categories with an exception of boating expenses. For the Corps of Engineers, implications of these findings for the estimation of economic impacts are discussed.
본 연구(硏究)의 목적(目的)은 휴양객(休養客)들을 소비(消費)패턴과 여행(旅行)특성을 기준으로 유사한 소그룹으로 분할(分割)하는 데 있다. 이를 위한 자료는 미(美) 연방정부기관(聯邦政府機關)인 미공병대(美工兵隊)가 관장(管掌)하는 12곳의 휴양지(休養地) 방문객(客)들을 대상으로 조사를 실시함으로서 미국 전역(全域)에 있는 미공병대(美工兵隊) 관할호수(管轄湖水)를 방문한 휴양객들의 일반적인 소비행동(消費行動)을 유추(類推)하는 연구(硏究) 프로젝트의 일환으로 수집(蒐集)되었다. 휴양객들의 분할(分割)은 그들의 여행비용 분산(分散)을 줄임과 동시에 휴양객의 소비(消費)에 근거한 휴양지역의 경제적(經濟的) 효과(效果)를 산정(算定)하는 데 사용되는 최종수요(最終需要) 벡터를 분할(分割)하는데 도움이 된다. 본 연구에서는 휴양객들의 분할(分割)을 위해 A - priori 분석방법과 군집분석방법을 비교 사용하였다. A - priori 분석방법으로는 12개의 소(小)그룹 중(中) 타(他)지역에서 온 휴양객(休養客) 6개 그룹이 군집분석방법으로는 3개의 소그룹이 책정(策定)되었다. 3개의 소그룹을 "일일(一日) 이용객(利用客)", "숙박(宿泊) 보트 이용객(利用客)", "숙박(宿泊) 야영(野營) 이용객(利用客)"으로 분류한 결과 A-priori 분석방법보다는 보트 사용비용을 제외하고는 휴양객의 모든 비용항목(費用項目)에서 평균평방(平均平方)(Mean Spuare)이 작다는 것을 확인할 수 있었다. 연구결과를 토대로 하여 휴양객의 경제효과(經濟效果) 측정(測定)에 대한 적용(適用) 및 고려사항(考慮事項)들이 언급되었다.
Keywords
- Economic impacts of outdoor recreation;
- segmentation;
- a - priori approach;
- cluster analysis approach;
- final demand vectors