Journal of Korean Society of Forest Science (한국산림과학회지)
- Volume 78 Issue 3
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- Pages.274-279
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- 1989
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- 2586-6613(pISSN)
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- 2586-6621(eISSN)
The Influence of Forest Experience on the Self-Actualization
삼림내(森林內) 경험(經驗)이 자아실현(自我實現)에 미치는 영향(影響)
- Shin, Won Sop (Faculty of Forestry, Earth Science Centre, University of Toronto)
- 신원섭 (토론토대학교 임과대학)
- Received : 1989.05.25
- Published : 1989.09.30
Abstract
Self-actualization has been suggested as one of the psychological or health benefits of forest experience. This study was designed to determine to what extent participation on five-week National Outdoor Leadership School (NOLS) courses increased the self-actualization of participants and whether individual characteristics were correlated with the change, Data were collected at NOLS during the summer of 1987 using pretest-posttest control group design, Significant positive increases in self-actualization were found. However, individual characteristics such as sex, age, previous forest experience, place of residence and education level showed no significant effect on self-actualization change.
삼림내(森林內) 경험(經驗)이 Maslow가 주장(主張)한 자아실현(自我實現) 욕구(慾求)에 긍정적(肯定的)인 영향(影響)을 끼친다는 설(設)이 대두되고 있다. 본(本) 연구(硏究)는 5주간(週間)의 임간학교(林間學校) 과정이 참가자(參加者)의 자아실현(自我實現)에 대한 어떠한 역할(役割)을 하는가 조사하기 위해 실시되었다. 1987년 미국 Wyoming주의 Rocky산에 있는 임간학교(林間學校)((NOLS)에서 301명의 참가자(參加者)를 대상으로 '전후통제집단(前後統制集團) 비교(比較)'를 통하여 자료(資料)가 수집되었다. 5주간의 임간(林間) 교육(敎育) 후(後)에 자아실현(自我實現) 수준의 증가(增加)가 뚜렷이 발견(發見)되었다. 그러나 참가자(參加者)의 개인적(個人的) 특성(特性)들은 그 변화(變化)에 영향(影響)을 주지 못하였다.