Tidal Currents In The Channel Near Incheon Harbour

인천항부근 수로의 조류

  • Published : 1978.06.01

Abstract

Simultaneous tidal current observation at five or seven stations on the channel near Incheon Habour was conducted at neap, mean and spring tides during the period of August 16 to August 27, 1976 and the characteristic of tidal currents with each tide was studied by the analysis of these data. Times of slack refer to the times of high and low waters at neap, mean and spring tides seem to be small. Times of maximum current refer to the times of high and low waters at the mean tide tends to appear earlier than that of the neap tide and later than that of the spring tide. The velocity ratio of maximum ebb current to maximum flood current at the mean tide has larger value than that of neap tide and has smaller value than that of spring tide. The current velocity ratio of spring tide to neap tide and to mean tide are approximately 1.8 and 1.3, respectively.

인천항 부근해역은 우리나라 연안에서 가장 조차가 큰 천해역으로서 연안 및 섬주위로 간석지가 매우 잘 발달되어 있다. 따라서 동 해역은 오래전부터 큰 조차를 이용한 조력발전 후보지로 인정되어 왔고 앞으로의 개발전망이 밝을 뿐 아니라 광대한 간석지를 개발하기 위한 간척사업 후보지로 각광을 받고 있다. 이와 같은 개발계획의 대상으로 인정되는 해역에 있어서의 조류에 대한 정확한 조사연구는 중요한 일이라 생각된다. 인천항 부근해역의 조류에 관해서는 이(1963), 강(1972) 및 이(1972)등의 조사보고가 있는데 이들 조사관측 및 국내에서 실시되어 온 일반적인 조류관측은 거의 대부분이 동시관측에 의한 것이 아닐뿐더러 각 조기별 즉, 대조, 중조, 소조,기별로 실시된 것이 아니므로 각 조기별로 또한 각 지역별로 동시에 나타나는 조류의 특성을 비교하는 데에는 문제점이 있었다 하겠다. 우리나라 남해안이나 특히 서해안과 같이 조석이 큰 해역에서는 각 조기별로 조류의 특성이 매우 다르기 때문에 이를 비교파악 하기 위한 여러 지점에서의 조기별 동시 조류관측은 매우 어렵지만 의미있는 일이라 생각된다. 본조사에 있어서는 특히 이러한 점을 최대한으로 고려하여 실시되었다.

Keywords