Proceedings of the Korean Institute of Information and Commucation Sciences Conference (한국정보통신학회:학술대회논문집)
- 2022.10a
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- Pages.427-429
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- 2022
A study on the effect of flow factors on the continuous use of metaverse content and devices
메타버스 콘텐츠와 디바이스의 지속이용에 플로우(flow) 요인이 미치는 영향 연구
- Park, Junhong (Dong-Eui University) ;
- Lee, Junsang (Dong-Eui University)
- Published : 2022.10.03
Abstract
Recently, metaverse technology is being used in various service industries such as games, entertainment, manufacturing, distribution, advertising, and education. Studies on the correlation between the continuous use of devices used in metaverse content are still insufficient. In order to be more immersed in the metaverse, it is necessary to develop a natural movement and an easy-to-use input device. Based on flow, this study was conducted on the topic of continuous use of metaverse contents and devices. The constituent factors of Flow, an independent variable, were set as sense of reality, immersion, and interaction. We intend to use the data of 500 male and female metaverse users for research through a survey institution. Among the flow factors that increase the continuous use of metaverse contents and devices, the factors that have the greatest influence were studied. Through the results of this study, it is intended to help establish the direction of the next-generation metaverse content and device industry.
최근 메타버스 기술은 게임, 엔터, 제조, 유통, 광고, 교육 등 다양한 서비스 산업에서 활용되고 있다. 메타버스 콘텐츠에 사용되는 디바이스의 지속이용 상관관계 연구는 아직 미흡한 상태다. 메타버스에 더욱더 몰입할 수 있게 자연스러운 움직임과 사용하기 편한 입력장치 계발이 필요하다. 플로우를 기반으로 메타버스 콘텐츠와 디바이스의 지속이용에 관한 주제로 연구하였다. 독립변수인 Flow의 구성 요인을 현실감, 몰입감, 상호작용으로 설정하였다. 설문조사 기관을 통해 500명의 메타버스 남녀 이용자들의 자료를 연구에 활용하고자 한다. 메타버스 콘텐츠와 디바이스의 지속이용을 높이는 플로우 요인 중 가장 큰 영향력으로 작용하는 요인이 무엇인지를 연구하였다. 본 연구 결과를 통하여 차세대 메타버스 콘텐츠와 디바이스 산업의 방향성 수립에 도움이 되고자 한다.