A Study for the Application of Ammonia Propulsion Model: Focusing on the Training Ship

암모니아 추진 모델 적용을 위한 연구: 실습선을 중심으로

  • GA-YOUNG YANG (Division of Marine System Engineering, National Korea Maritime and Ocean University) ;
  • JAE-WOO AHN (Division of Marine System Engineering, National Korea Maritime and Ocean University) ;
  • SUNG-BIN HONG (Division of Marine System Engineering, National Korea Maritime and Ocean University) ;
  • KANG-HYEON KIM (Division of Marine System Engineering, National Korea Maritime and Ocean University) ;
  • JAE-MIN PARK (Division of Marine System Engineering, National Korea Maritime and Ocean University) ;
  • BO RIM RYU (Graduate School of National Korea Maritime and Ocean University) ;
  • HO KEUN KANG (Divisin of Coast Guard Studies, National Korea Maritime and Ocean University)
  • 양가영 (한국해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 안재우 (한국해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 홍성빈 (한국해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 김강현 (한국해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 박재민 (한국해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 류보림 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 강호근 (한국해양대학교 해양경찰학부)
  • Published : 2022.11.10

Abstract

Currently, due to the increase in GHG emissions, the global weather phenomenon is constantly occurring, and each international organization is trying to reduce 온실가스 through various regulations to reduce GHG. To comply with the regulations, eco-friendly ships are currently being studied to reduce GHG. This paper models the fuel propulsion system of NH3 sofc fuel cell propulsion ship through the case study of eco-friendly ships, especially NH3 fuel cells, and provides information on how NH3 sofc fuel cell propulsion ships can benefit energy efficiency and decarbonization compared to existing FO vessels.

현재 온실가스 배출 증가로 인해서 지구의 이상기후현상의 끝임없이 발생하는 가운데 온실가스 감소를 위해서 각 국제기구에서는 여러 규정을 구획하며 노력하고 있는 상황이다. 규정을 지키며 온실가스 감소를 위해서 친환경 선박이 연구되어지고 있는 추세이다. 이 논문은 친환경 선박이 연구되어지는 현 상황에서 친환경 선박, 그중에서 SOFC 연료전지를 이용하는 암모니아 연료추진선박의 case study를 통해서 암모니아 SOFC 연료전지추진선박의 연료추진시스템의 모델링을 하고, 암모니아 SOFC연료전지추진선박이 얼마나 기존의 FO를 사용하는 선박과 비교하여 에너지효율 및 탈탄소에 큰 이점을 가져다 줄 수 있는지에 대한 정보를 줄 수 있다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2020년도 해양수산부 재원으로 해양수산과학기술진흥원의 지원을 받아 수행된 연구임(20200520, 수소선박 안전기준개발사업). 이 논문은 2022년 정부(산업통상자원부)의 재원으로 한국산업기술평가관리원의 지원을 받아 수행된 연구임.(RS-2022-00144116, 2022년 친환경선박전주기 핵심기술개발사업).