Efficient Design of a Disaster Broadcasting System using LTE Modem

성별에 따른 교양 프로그래밍 강좌 수강생의 회복탄력성 분석

  • Published : 2018.10.18

Abstract

Recently, many universities have opened lectures on programming in liberal arts subjects. However, learners find it very difficult to learn programming, and efforts to increase interest and interest continue. Especially, in the previous research, it was found that there is a difference in programming learning between boys and girls. In this study, we analyzed the resilience of learners of liberal arts programming lectures. The pre-test was conducted on 399 students. It was found that the male students had a higher average resilience than the female students but a larger deviation. Through this study, we can find a plan for learners' learning strategy for programming learning.

최근 들어 각 대학에서는 교양과목에서 프로그래밍 관련 강좌를 많이 개설하고 있다. 하지만 학습자들은 프로그래밍 학습을 매우 어렵게 생각하고 있으며, 관심과 흥미를 높이기 위한 노력들이 계속되고 있다. 특히 기존 연구에서는 남학생과 여학생의 프로그래밍 학습에 대한 차이가 있음이 많이 발견되었다. 본 연구에서는 교양 프로그래밍 강좌의 수강생들의 회복탄력성을 분석하였다. 399명을 대상으로 사전검사를 진행하였는데, 남학생이 여학생보다 회복탄력성의 평균은 높지만 편차가 더 크다는 것은 알 수 있었다. 본 연구를 통하여 프로그래밍 학습에 대한 학습자의 학습전략을 위한 방안을 모색할 수 있다.

Keywords