센서기술을 활용한 야구시뮬레이션 게임 개발을 위한 설계

Design of Baseball Simulation Game Development Using Sensor Technology

  • 발행 : 2013.10.25

초록

골프존과 같이 스포츠가 가지는 활동성과 게임의 흥미요소를 결합한 '스포테인먼트'는 시간과 지리적 제약이 비교적 작다는 점에서 앞으로 새로운 비즈니스 아이템으로 많은 발전가능성을 가지고 있다고 볼 수 있다. 본 연구에서는 센서 기술을 활용하여 야구 시뮬레이션 게임 개발을 목표로 1차적으로 투구분석과 타자의 스윙분석을 할 수 있는 시스템 개발을 위한 설계를 제안하고자 한다. 주요 기능으로는 스피드건을 통한 구속의 측정이 아닌 센서의 작동 시간을 통해 구속을 측정하고 투구의 궤적을 추적하는 기능을 그래픽으로 재구현하고, 이와 유사한 방법을 통해서 타자의 스윙 및 타구의 추적 기능을 제안하고자 한다. 이 야구시뮬레이션 게임은 성공적인 비즈니스 아이템으로 성장한 골프존과 같이 스포츠와 게임을 결합한 "실내 스포테인먼트"의 하나로 발전할 것으로 예상된다.

'Sportainment' like Golfzon, which combines the elements of sports and entertainment have a lot of potential and development as new business items in the view of overcome many limitations such as time and place in real sports. For ultimately developing baseball simulation game as 'sportainment', this paper as the early stage suggests the system which can analyze pitching and swing. Unlike speed-gun measurement for moving ball, it uses sensor technology to take information of ball speed and movement and reproduces graphic screen based on the information collected from sensors with graphic technology. Hitter's swing and hit-ball can be measured in the similar way. This baseball simulation game is expected to develop as one of successful indoor spotainment businesses such as Golfzon.

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