이동형 항체를 위한 Network RTK 보정정보 불연속 해소 방안

A Study to Solve the Discontinuity of Network RTK Correction for Vehicle

  • 박병운 (대한지적공사 공간정보연구원) ;
  • 송준솔 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 기창돈 (서울대학교 기계항공공학부)
  • Park, Byung-Woon (Spatial Information Research Inst., Korea Cadastral Surveying Corp.) ;
  • Song, June-Sol (School of Mechanical & Aerospace Eng., Seoul National Univ.) ;
  • Kee, Chang-Don (School of Mechanical & Aerospace Eng., Seoul National Univ.)
  • 발행 : 2012.06.20

초록

최근 항체의 정확도를 향상시키는 방법으로 기준국으로부터의 거리와 관계없이 높은 정확도와 신뢰도의 유지가 가능한 단방향 Network RTK 방식이 고려되고 있다. 그러나 단방향 Network RTK 방식의 보정정보는 사용자를 중심으로 인근 기준국의 망 구성을 통해 생성되고 사용자가 이동시 보정정보 생성을 위한 기준국 조합이 바뀌므로 보정정보의 불연속 구간이 발생하게 된다. 이러한 보정정보의 불연속은 RTK 위치 결정을 위한 이중차분으로도 제거되지 않고, 본 논문에서 구성한 시뮬레이션의 경우 수평 13cm, 수직 48cm의 오차를 야기하였다. 이에 대한 대안으로 이종 네트워크간 주(Master) 기준국을 동일화하는 방안, 복수의 보정정보 수신 모듈을 설치하여 비교 보상하는 방안, 이종 네트워크 간 미지정수 레벨링의 세 가지 방법을 본 논문에서 제시한다.

To improve moving vehicles' accuracy, one-way Network RTK which guarantees high accuracy and integrity regardless the distance from rovers to Reference Station(RS) is being considered. Correction of one-way Network RTK can be generated only after constructing RS network surrounding the rover, therefore a correction discontinuity is inevitably occurred when the RS set has been changed. The discontinuity is not eliminated by the DD(Double Difference) method, and our simulation shows that it causes 13cm(horizontal) and 48cm(vertical) position error. We suggest three solutions to reduce this discontinuity, which are identification of master RS with neighbor networks, duplication of communication module to receive corrections from other network, and ambiguity levelling between neighbor networks.

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