일본 워터프런트 공간에 있어서 수변공간의식에 대한 연구 ~요코하마 미나토미라이21지구를 대상으로~

A Study on the Users' Awareness of Waterfront in Japan - Focusing on Yokohama Minatomirai21 area -

  • 콘 마사유키 (한국해양대학교 해양공간건축학과 대학원) ;
  • 이명권 (한국해양대학교 해양공간건축학과) ;
  • 양동천 (한국해양대학교 해양공간건축학과 대학원)
  • Kon, Masayuki (Division of Architect & Ocean Space, National Korea Maritime University) ;
  • Lee, Myung-Kwon (Division of Architect & Ocean Space, National Korea Maritime University) ;
  • Yang, Dong-Cheon (Division of Architect & Ocean Space, National Korea Maritime University)
  • 발행 : 2012.06.20

초록

본 연구는 워터프런트로서 일본에서 인지도가 높은 카나가와현 동부지방에 있는 요코하마 미나토미라이21지구를 대상으로 설문조사를 실시하여 인간의 오감을 통한 수변공간의식을 조사하였다. 앙케이트 결과 이용자는 남성이 52.2%가 되고 연령은 20대가 29.6% 가장 많았다. 수변공간의식은 '바다바람을 느낀다'가 237건(78.7%)이고, '바다가 보인다'가 217건(72.1%)이었다. 수변공간의식에 관한 19개의 질문 내용을 각각 인간의 오감(시각, 청각, 촉각, 미각, 후각)과 활동, 시설의 존재와 같은 7항목에 대해 재분류를 실시하여 워터프런트 이용자의 의식을 파악하였다. 그 결과 촉각(22.86%)과 시각(20.77%)이 수변공간의식에 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Using a questionnaire, this study examined the users' consciousness through the human five senses on the waterside space in the district of Minato Mirai 21, Yokohama located in the east of Kanagawa prefecture, which is well known for its waterfront in Japan. Among the users, the results of the questionnaire showed 52.2% of male, and 29.6% accounted for people in their twenties as the dominant groups. Out of the nineteen questions regarding the consciousness on the waterside space, 'feel the sea breeze' accounted for 237(78.7%) while 'the sea is visible' accounted for 217(72.1%). Then, the contents of the nineteen questions were re-classified into such seven items as the human five senses(sight, hearing, touch, taste, and smell), activities, and the existence of facilities, discovering the consciousness of the users. The results demonstrated that touch(22.9%) and sight(20.8%) respectively were the most influential items.

키워드