Hybrid Rocket Instability I

하이브리드 로켓 불안정성 I

  • 이선재 (한국항공대학교, 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 이정표 (한국항공대학교, 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 문희장 (한국항공대학교, 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 성홍계 (한국항공대학교, 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 김진곤 (한국항공대학교, 항공우주 및 기계공학부)
  • Published : 2012.05.17

Abstract

In this paper, the typical combustion instabilities in hybrid rocket were studied. To induce combustion instabilities in the combustor with the diaphragms were mounted, on front and rear of the fuel, and combustion experiments were performed. The calculated theoretical frequencies using Longitudinal Acoustic Mode and Helmholtz Mode are compared with experimental frequencies using FFT analysis. The theoretical calculated results showed good agreements with experimental results are compared.

본 연구에서는 하이브리드 로켓에서 발생되는 대표적인 불안정성 모드에 대한 연구를 수행하였다. 연소 불안정을 유도하기 위하여 연료 전방 및 후방에 다이아프램(diaphragm)을 설치하여 연소 실험을 수행 하였다. 길이방향 음향 모드(Longitudinal Acoustic Mode)와 헬름홀츠 모드(Helmholtz Mode)의 이론 모델을 사용한 주파수 계산 결과와 FFT 분석을 이용해 얻은 실험 주파수 비교를 통해 해당 모드를 찾을 수 있었고, 이론 주파수와 실험 주파수가 유사함을 확인하였다.

Keywords