Ground Integrated Test for the Hybrid Electric Propulsion System

하이브리드 전기추진 시스템 지상통합시험

  • 이보화 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀) ;
  • 김영문 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀) ;
  • 박부민 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀) ;
  • 김근배 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀) ;
  • 차봉준 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀)
  • Published : 2011.11.24

Abstract

EAV-2, which has a solar cell, fuel cell and battery as its power sources, is under development by KARI. Electric power sources are selected through voltage matching without power converter and controller and tested. The ground integrated test for integrated system is performed during 5 hr. it is confirmed that battery's power response is faster than other power sources at starting and transient condition, fuel cell and solar cell are a major electrical power during cruise condition. It is revealed that the used energy portions of fuel cell, solar cell and battery are 68%, 29%, 2.5% respectively.

개발 중인 중형 전기추진 무인기는 전력원으로 태양전지, 연료전지, 이차전지를 사용한다. 전력변환기 및 컨버터를 없이 전압 매칭을 통해 전력원을 선정하고 단품시험을 수행하였다. 여러 종류의 전력원을 통합하여 사용함에 따른 각 전력원 별 특성파악 및 에너지 사용 비율을 정량적으로 평가하기 위해 5시간 지상통합시험을 수행하였다. 그 결과 배터리는 시동 및 과도상태에서 다른 동력원에 비해 빠른 출력반응을 보였으며, 연료전지와 태양전지는 순항영역에서 주 전력 공급원의 역할을 수행함을 확인하였다. 사용한 에너지 비율은 연료전지, 태양전지, 배터리가 각각 68%, 29%, 2.5%임을 알 수 있었다.

Keywords