Android's Mental Arithmetic application gesture based input development

제스처 입력 기반 안드로이드 암산 애플리케이션 개발

  • Oh, Cheol-Chul (Dept. of Computer Education, Teachers College, Jeju National University) ;
  • Hyun, Dong-Lim (Dept. of Computer Education, Teachers College, Jeju National University) ;
  • Kim, Jong-Hoon (Dept. of Computer Education, Teachers College, Jeju National University)
  • 오정철 (제주대학교 컴퓨터교육) ;
  • 현동림 (제주대학교 컴퓨터교육) ;
  • 김종훈 (제주대학교 교육대학 컴퓨터교육)
  • Received : 2010.12.30
  • Accepted : 2011.01.12
  • Published : 2011.01.18

Abstract

There are many discussions nowadays about utilizing smartphones to create a mobile computing educational environment. The purpose of this study is to develope an application which addresses the growing importance of mental arithmetic maps in lower elementary grades. Considering current theories on developmental characteristics for the target levels I decided that a gesture based input interface increase the users concentration and interest. Students using this application will learn and reinforce the basics of the addition, subtraction, multiplication, and division of natural numbers. By removing the limitations of time and space as afforded by the convenience of a smartphone and utilizing a gesture based input interface we can combine an application which increases users mental arithmetic speed and precision with the enjoyment of a game.

최근 모바일 기기의 보급에 따른 모바일 컴퓨팅 교육 환경의 조성으로 스마트폰의 교육적 활용방안에 대한 많은 논의가 이루어지고 있다. 이에 본 연구는 초등학교 수학에서 중요도가 높아지는 암산 지도를 위한 초등학생 저 중학년용 안드로이드 암산 애플리케이션을 개발하였다. 특히 초등학생들의 인지적 발달특성을 고려하여 손가락을 이용한 조작활동으로 값을 입력하는 제스처 입력기반의 인터페이스를 사용하여 흥미와 집중력을 높이고자 하였다 학생들은 이 애플리케이션을 통행 자연수의 덧셈과 �y셈의 기초를 익히고 자연수의 곱셈과 나눗셈의 기초를 순차적으로 학습하게 된다. 또한 시간과 공간의 제약없이 일정량의 문제를 일정시간 동안에 게임처럼 즐기며 계산 속도와 정확성을 향상시킬 수 있도록 하였다.

Keywords