RTLS 시스템에서 Hybrid(TDOA-RSSI)와 최소자승법을 기반으로 한 속도적응형 위치추적방법

A Method of Speed-Adaptive Location Estimation Based on Hybrid(TDOA-RSSI) and Least Square Method in RTLS System

  • 이정우 (부경대학교 정보통신공학과) ;
  • 하덕호 (부경대학교 정보통신공학과)
  • Lee, Jung Woo (Department of Telecommunication Engineering, Pukyong National University) ;
  • Ha, Deock-Ho (Department of Telecommunication Engineering, Pukyong National University)
  • 발행 : 2009.05.29

초록

본 논문에서는 기존 RTLS(Real Time Location Service)시스템의 이동개체에 대한 위치추정오차를 개선하기 위하여, 이동개체속도가 증감되는 각각의 구간을 구분하여 속도가 증감된 만큼 전송신호의 주기를 적응적으로 증감시키는 방법을 제안하였다. 보다 정확한 위치추정 값을 얻기 위하여, AercoScout사의 RTLS 시스템을 이용한 Hybrid(TDOA and RSSI) 방식에 의해 각각 측정된 좌표 값과, 계산에 의해 추정된 좌표 값을 최소자승법(Least Square Method)에 대입하여 실제 이동개체의 위치좌표 값과 비교하는 방법을 취하였다. 실제 제안된 방법에 의해 실험을 해본 결과, 이동개체의 실제 위치의 위치추정오차가 개선됨을 알 수가 있었다.

In this paper, in order to improve the location estimation error existing in RTLS(Real Time Location Service) system for the mobility individual, we proposed a method of speed-adaptive location estimation that the transmitting signaling period is adaptively changed according to the changing speed of a mobility individual for each location interval. To get the more accurate location estimation values, we analyzed both the location values measured by Hybrid(TDOA and RSSI) method by using AeroScout TM RTLS system and the estimated value obtained from the theoretical calculation by using the Least Squares Method. Finally, we compared the analyzed values with a real location of mobility individual. From the experimental results based on our proposed method, it can be seen that the location estimation error for the real location of a mobility individual can be improved.

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