Mixed sense of the media installation work

미디어 인스톨레이션에서 나타나는 혼성적 감각에 대한 연구

  • 방은정 (숭실대학교 미디어학과) ;
  • 최영선 (숭실대학교 미디어학과) ;
  • 윤준성 (숭실대학교 미디어학과)
  • Published : 2009.02.09

Abstract

Since the middle of the 1960's, revitalization of the media art has showed a new paradigm shift as a alternative to existing art genre. According to advances in technology the form of art becomes various. Nowdays, art work which is mixed with media and other genre is popular because of hybrid culture. The image medium has flexibilty to incorporate with other genre because of medium character. The media installation that applied the image medium means to mixed work of sculpture and media. The sculpture and media has been broadened the field through the media installation. this study discuss art works projected image on sculpture among various media installation works. The materiality of the sculpture and the vision of the image mix up each other. It is associated with M. Merleau-Ponty's sens theory.

60년대 중반 이후 미디어 아트의 활성화는 이전 예술 형태에 대한 대안으로서 새로운 패러다임을 보여주고 있다. 미디어 테크놀로지의 발전에 따라 그 형태도 다양해졌음은 물론, 최근 예술계 전반적으로 확산되는 형태인 '혼성(mixture)'에 그 발걸음을 맞추어 미디어와 다른 장르를 혼합하여 표현된 작품들이 각광받고 있다. 본 논문에서는 다양한 미디어 인스톨레이션 형태 중에서 조형물 위에 빔 프로젝트 영상을 투사한 작품에 대해서 분석한다. 영상 매체는 매체적인 특성상 다른 장르와 융합이 용이하다는 유연성을 가지고 있다. 영상 매체를 응용한 미디어 인스톨레이션은 영상 매체와 조형물이 이루어낸 혼성 작품으로, 각기 환영과 물질을 다루는 개별적인 영역을 넘어서 새로운 융합된 분야로의 확장을 보여주고 있다. 영상 매체의 환영적 특성이 조형물의 물질성과 어우러져 몸에게 혼성적 감각을 느끼도록 해주는 효과에 대해서 모리스 메를로 뽕띠의 감각론과 결부지어 설명한다.

Keywords