A Methodology for Consistent Design of User Interaction

일관성 있는 사용자 인터랙션 설계를 위한 방법론 개발

  • 김동산 (KAIST 산업및시스템공학과) ;
  • 윤완철 (KAIST 지적서비스공학과, 산업및시스템공학과)
  • Published : 2009.02.09

Abstract

Over the last decade, interactive devices such as mobile phones have become complicated drastically mainly because of feature creep, the tendency for the number of features in a product to rise with each release of the product. One of the ways to reduce the complexity of a multi-functional device is to design it consistently. Although the definition of consistency is elusive and it is sometimes beneficial to be inconsistent, in general, consistently designed systems are easier to learn, easier to remember, and causing less errors. In practice, however, it is often not easy to design the user interaction or interface of a multi-functional device consistently. Since the interaction design of a multi-functional device should deal with a large number of design variables and relations among them, solving this problem might be very time-consuming and error-prone. Therefore, there is a strong need for a well-developed methodology that supports the complex design process. This study has developed an effective and efficient methodology, called CUID (Consistent Design of User Interaction), which focuses on logical consistency rather than physical or visual consistency. CUID deals with three main problems in interaction design: procedure design for each task, decisions of available operations(or functions) for each system state, and the mapping of available operations(functions) and interface controls. It includes a process for interaction design and a software tool for supporting the process. This paper also demonstrates how CUID supports the consistent design of user interaction by presenting a case study. It shows that the logical inconsistencies of a multi-functional device can be resolved by using the CUID methodology.

지난 10여 년 동안 모바일폰과 같은 인터랙티브 기기들은 새로운 버전이 나올 때마다 새로운 기능들이 덧붙여지면서 점점 더 사용하기 복잡해졌다. 다기능 복합기기의 사용 복잡도를 줄이기 위한 한 가지 방법은 그것을 일관성 있게 설계하는 것이다. 일관성을 정의하기가 쉽지 않고 때로는 일관성 있게 디자인한 것이 오히려 사용성을 낮추는 경우도 존재하지만, 일반적으로 일관성 있게 설계된 시스템은 그 사용법을 더 배우기 쉽고, 기억하기 쉬우며, 에러가 덜 발생한다. 그러나 실제적으로 다기능 복합기기의 사용자 인터랙션 또는 인터페이스를 일관성 있게 설계하는 일은 쉽지 않다. 다기능 기기의 인터랙션 설계는 매우 많은 수의 설계 변수들과 그것들 간의 관계를 고려해야 하므로 많은 시간이 소요되고 디자인 에러가 발생하기 쉽다. 따라서, 이런 복잡한 설계 과정을 지원할 수 있는 방법론의 개발이 필요하다. 본 연구에서는 CUID (Consistent Design of User Interaction)라고 명명한 효과적이고 효율적인 인터랙션 설계 방법론을 개발하였다. CUID는 일관성 있는 인터랙션 설계를 위한 디자인 프로세스와 그것을 지원하는 소프트웨어 툴을 포함한다. 이 방법론은 물리적 또는 시각적인 일관성보다는 논리적 일관성에 초점을 맞추고 있으며, 태스크 절차의 설계, 각 시스템 상태에서 가능해야 하는 조작(기능)에 대한 결정, 그리고 가능한 조작(기능)들을 어떤 인터페이스 컨트롤(control)을 통해 수행하도록 할 것인지에 대한 결정을 주요한 설계 문제로 다룬다. 또한, 본 논문에서는 사례 연구를 통해 CUID의 효용성을 검증하였다.

Keywords