Hybrid Elastic Model for Volumetric Deformation and Real-time Haptic Simulation

볼륨 변형과 실시간 햅틱 시뮬레이션을 위한 하이브리드 탄성체 모델

  • 조재환 (한국정보통신대학교 공학부 CGV 연구실) ;
  • 김석 (한국정보통신대학교 공학부 CGV 연구실) ;
  • 박진아 (한국정보통신대학교 공학부 CGV 연구실)
  • Published : 2009.02.09

Abstract

As various haptic algorithms and haptic equipments have developed, the computer simulation includes the haptic simulation. Basically, the haptic simulation requires very fast refresh rate approximately 1000 Hz. The traditional haptic simulations have satisfied that requirement by simplifying the target model. In soft body simulation, simplifying the deformation is not good because the visual feedback is important. Separating haptic model from deformable model can be solution of that problem. However, the user may feel a subtle distiction because the relationship between two models are not clear. In this paper, we propose the hybrid model to manipulate haptic rendering and deformation and define the relationship between two models.

최근 다양한 햅틱 알고리즘과 햅틱 장비가 개발되면서 햅틱을 이용한 컴퓨터 시뮬레이션이 증가하고 있다. 햅틱 시뮬레이션은 기본적으로 1000Hz 정도의 비교적 고속 리프레쉬를 요구한다. 기존 햅틱 시뮬레이션은 대상 모델을 간략화 해서 고속 리프레쉬 요구사항을 만족 시켰다. 하지만, 유연체 가변형 모델 시뮬레이션은 시각적 변형요소가 중요하기 때문에 모델을 간략화 할 경우에 시각적으로 좋지 않은 결과를 초래한다. 햅틱 렌더링만 담당하는 모델을 따로 분리하여 병렬처리를 통해 햅틱과 변형 시뮬레이션을 모두 하는 경우도 있지만 두 모델간의 관계가 명백하지 않아 문제가 발생하기도 한다. 이 논문에서는 유연체 시뮬레이션을 위한 볼륨 변형 모델과 햅틱 렌더링 모델을 정의하고 두 모델간의 관계를 정의한다. 또한, 충돌처리등 사용자 인터랙션에 필요한 알고리즘을 제안하고 수술시뮬레이션 등에 적용해보고자 한다.

Keywords