Construction of the longest open toped steel box girder composite bridge in the country

국내 최장 개구제형 합성형교 시공

  • 오현철 (대우건설기술연구원 토목연구팀) ;
  • 마향욱 (대우건설기술연구원 토목연구팀) ;
  • 김인규 (대우건설기술연구원 토목연구팀) ;
  • 김영진 (대우건설기술연구원 토목연구팀) ;
  • 장승균 (대우건설)
  • Published : 2009.05.07

Abstract

This paper is to research for construction of the longest open toped steel box girder composite bridge using precast concrete deck in the country. This type bridge can bring down the construction costs by reducing the steel's weight used it's girders. And, it also can reduce working hours for construction over 6months by applying the precast deck system. I will introduce the process of construction the longest this type bridge within the country named Seochon Bridge

이 논문은 프리캐스트 콘크리트 바닥판을 적용한 국내 최장 개구제형 강박스 거더교 시공에 관한 연구이다. 개구제형 강박스 거더 교량은 기존 폐합형 강박스 교량에 비해 강재량을 절감하여 경제적인 설계가 가능하며, 프리캐스트 바닥판을 적용함으로서 교량의 공사기간을 6개월 이상 단축할 수 있다. 본고에서는 국내최장 개구제형 교량인 영덕-오산간 광역화 도로공사 구간의 서천교의 시공사례를 소개하고자 한다.

Keywords