Expansion of Poetry using Interactive Art

인터랙티비티(interactivity)를 이용한 시의 확장 - Golan Levin 의 를 중심으로

  • 김동조 (중앙대학교 첨단영상대학원 첨단영상학과) ;
  • 강창구 (중앙대학교 첨단영상대학원 예술공학과) ;
  • 김형기 (중앙대학교 첨단영상대학원 예술공학과)
  • Published : 2008.02.13

Abstract

Recently, media mix, or mix Policy, the marketing mix, as several different personalities mixed media, as appropriate to maximize the effectiveness of interactive for the increased interest. This is the era of constrained expression of the existing inter-rack area or add to interactivity, the reproduction of the emerging relationship with the user, and extend it by looking for a new alternative, in this thesis is that the elements of these inter activity When applied to the area of the city would be extended. Only the concept of a writer at work that gives meaning to the poem from the perspective of the author's intent at the same time, and enjoy self-representation within the subjective meaning of work and how to seek grant. Therefore, work on the readers and writers are interactivity variety of ways to communication and effect relationship sincerity rise causes. This thesis at the interactivity are three ways to take advantage of the present work in the area of the author and sentimental self-image gain. First, the type of sentimental survey based on the rack at the interactivity to expand the city's area of representation, and second, through user existing types of active interaction in a variety of subjective interpretations allow us to escape, and Third, the interaction between the author and user way through the city to establish new forms of expression.

최근 미디어믹스(media mix)나 폴리시믹스(policy mix), 마케팅믹스(marketing mix)처럼 서로 다른 성격의 여러 가지 매체를 적절하게 혼용하여 효과를 극대화 하는 인터렉티브에 대한 관심도가 높아졌다. 이는 시대적으로 제약적인 기존의 표현영역에 인터랙티비티(interactivity)를 추가하거나, 재생산하여 사용자와의 관계성을 부각하고, 확장시켜 새로운 대안을 찾고 있는 것으로, 본 논문은 이러한 인터랙티비티의 요소를 시에 적용하여 시의 영역을 확장하고자 한다. 작가만이 작품개념의 시에 의미를 부여하는 관점에서 벗어나 시를 통해 작가의 의도 표현과 동시에 감상자가 작품 내에서 주관적 의미를 부여할 수 있게 만드는 방법을 모색한다. 따라서 작품상에서 작가는 인터렉티비티한 다양한 방법으로 독자와 소통하게 되며, 관계성의 상승효과를 일으킨다. 본 논문에서는 시에 인터렉티비티를 활용하는 세 가지 방법을 제시하고 작품 안에서 작가와 감상자가 얻는 심상의 영역을 넓힌다. 첫째, 형식을 바탕으로 한 관조적으로 감상하는 시에 인터랙티비티(interactivity)를 추가하여 시의 표현영역을 확장하고, 둘째, 감상자의 능동적인 인터랙션을 통하여 기존형식에서 벗어나 주관적으로 다양한 해석을 가능케 하며, 셋째로 작가와 감상자의 상호작용을 통해 시의 새로운 표현 방식을 확립한다.

Keywords