A Study on the Development of Services Supporting Personal Relationship Management - focusing on relationship management using mobile phones

인간 관계관리 지원 서비스 개발을 위한 연구 - 휴대전화를 이용한 관계 관리를 중심으로

  • Published : 2008.02.13

Abstract

We lead a life in our community, beginning a new relationship with a stranger or maintaining or stopping existing relationships. Relationships with others are sustained through social activities based on communication. Generally speaking, by exchanging feelings and information through communication, relationships are formed and continued, and strengthened through active communication As a result of the development of technologies and information technology over the recent 10 years, a mobile phone has stood as a communication channel, and now it has become such a universal, and highly intimate and important means of communication that almost all the Koreans use more often than wired phones. Today, people have their communication channel available for others, by using a mobile phone at any time and anywhere. Like this, mobile phones have been playing a key role in helping people maintain, repair and strengthen their personal relationship, but from the perspective of personal relationship management, they still remain as an aid to help communication, failing to provide a positive help for actual relationship management. This study was designed to provide services supporting user's personal relationship management, focusing on the use of mobile phones as a major tool of communication, aiming to enable users to understand current state of their relationship and make relationship management efforts, or communication behaviors, by informing who needs communication, on the basis of data on mobile phone calls. To this end, the study established a method to extract intimacy between users and callers and develop a prototype of services supporting personal relationship management, using relationship characteristics in terms of mobile communication.

사람은 타인과 새로운 관계를 맺거나, 기존의 관계를 유지하거나, 관계를 끊는 등의 행동을 하며 사회 공동체속에서 살아간다. 다른 사람과의 관계는 커뮤니케이션을 기반으로 한 사회적인 활동을 전제로 이루어진다. 일반적으로 커뮤니케이션을 통해 정보와 감정을 교류함으로써 관계가 형성되고 유지되며, 활발한 커뮤니케이션을 통해 관계를 강화하는 활동을 하게 된다 최근 10년 사이에 기술과 정보통신의 발달로 새롭게 등장한 커뮤니케이션 채널이라 할 수 있는 휴대전화는, 이제 유선전화 시장을 넘어서 거의 전국민이 사용할 만큼 보편화되어 인간에게 매우 친밀하고 중요한 수단으로 자리잡았다. 이제 사람들은 일상생활 속에서 휴대전화와 거의 모든 시간, 장소에 함께 하며 타인과의 커뮤니케이션을 위한 채널을 열어둔다. 이렇게 휴대전화는 사람들의 인간 관계를 유지, 보수, 강화하는 데에 매우 긴밀하게 사용할 수 도구이지만, 인간관계 관리의 측면에서 보면 단순히 커뮤니케이션을 도와주는 역할에 머무르고 있으며 실제적인 관계 관리에 능동적인 도움을 주지 못하고 있는 것이 현실이다. 본 연구는 커뮤니케이션의 주 도구로 사용되는 휴대전화의 사용을 바탕으로 사용자의 인간 관계관리를 도와주기 위한 지원 서비스를 제공하고자 하였다. 휴대전화 사용 정보를 바탕으로 커뮤니케이션이 필요한 대상을 알려주어 사용자로 하여금 현재의 관계 상황을 이해하고 커뮤니케이션 행위, 즉 관계관리로 이어지도록 하고자 하였다. 이를 위해 모바일 커뮤니케이션에서의 관계 특성을 활용하여 사용자와 대상간의 친밀도를 추출하는 방법을 수립하고 휴대전화를 통해 인간관계 관리를 지원하는 서비스의 프로토타입을 제작하였다.

Keywords