A Study on Application of Dynamic Design Elements for Designing Ambient Media

엠비언트 미디어의 디자인을 위한 동적인 디자인 요소의 활용에 관한 연구

  • 박진영 (한국과학기술원 산업디자인학과) ;
  • 박선영 (한국과학기술원 산업디자인학과) ;
  • 남택진 (한국과학기술원 산업디자인학과)
  • Published : 2008.02.13

Abstract

Ambient Media (or ambient displays, Wisneski et al 1998) is one of newly emergent dynamic design objects, representing information through subtle changes of everyday objects and environments. Unlike the existing GUI-based media focusing on the situation that a user is concentrating the media, ambient media enable a user to be peripherally aware of the information without his/her concentration. In order to design ambient media, it is necessary to interpret the basic elements of dynamic changes in physical space and the proper method to apply them for peripherally representing information in ambient media. The aim of this study is to investigate dynamic design elements and the method to apply them for ambient media design in physical space. We explored and refined the type of the dynamic design elements, analyzing dynamic qualities of ambient media cases as well as various time based design fields. As a result, 4 dynamic elements - tempo, connectivity, intensity and rhythm- were proposed. By literature reviews related to peripheral awareness in psychology or ambient media, we analyzed the characteristics of dynamic design elements. Based on that, we developed a new ambient media, 'Cyber Pung-Kyung', and applied dynamic elements for designing the prototype system. The research outcome is expected to contribute designing ambient media which can represent information peripherally or centrally as needed. Understanding the dynamic design elements is helpful for designing various time based design outcomes as well.

엠비언트 미디어(Ambient Media or Ambient Display, Wisneski et al 1998)는 우리 주변의 일상적인 사물이나 환경의 동적인 변화를 통해 정보를 표현하는 새롭게 등장한 동적인 디자인 대상중 하나이다. 사용자가 집중한 상황만을 다루는 기존의 GUI기반 미디어와 달리, 엠비언트 미디어는 사용자가 주목하지 않는 상황에서도 주변적으로 정보를 인식할 수 있도록 전달한다. 엠비언트 미디어의 디자인을 위해서는 물리적 공간에서 동적인 속성을 가지는 디자인 구성 요소들에 대한 이해를 바탕으로 이를 주변적으로 전달할 수 있는 활용 방식에 대한 연구가 필요하다. 본 연구의 목표는 디자인 대상의 변화로 새롭게 등장한 동적인 디자인 요소를 파악하고, 이를 엠비언트 미디어의 특성에 적합하게 적용하기 위한 디자인 방법을 연구하는 것이다. 다양한 동적인 관련 분야 연구와 엠비언트 미디어의 사례 조사를 통해 동적인 디자인 요소를 탐색하여 도출하였다. 그 결과, 빠르기, 연속성, 강도 리듬의 4가지 동적인 디자인 요소를 제안하였다. 또한 심리학 분야 및 엠비언트 미디어 분야의 주변적인 인식 관련 연구를 통해 사용자가 집중하지 않고 주변적으로 인식될 때의 동적인 디자인 요소가 가지는 특정을 파악하였다. 이를 기반으로 새로운 엠비언트 미디어 사례를 개발하여 주변적으로 정보를 인식할 수 있도록 엠비언트 미디어를 디자인하기 위해 동적인 디자인 요소를 활용하는 방안을 탐색하였다. 본 연구를 통해, 주변적인 정보 전달을 위해 필요에 따라 정보를 주변적으로 혹은 중심적으로 표현하는 엠비언트 미디어 디자인에 기여할 수 있을 것으로 기대된다. 동적인 디자인 요소에 대한 규명과 그 특성에 대한 이해는 엠비언트 미디어뿐만 이니라 다양한 시간에 따른 동적인 표현을 위한 디자인 분야에 도움을 줄 수 있으리라 생각된다.

Keywords