전시커뮤니케이션 활성화를 위한 프로토타입 디자인 연구 - 전시 관람의 쌍방향 커뮤니케이션 활성화를 위한 연구

A study on the Prototype design for the activation of the exhibition-communication

  • 조경문 (이화여자대학교 디지털미디어학부) ;
  • 안소연 (이화여자대학교 디지털미디어학부) ;
  • 최유진 (이화여자대학교 시각정보디자인학과) ;
  • 류한영 (이화여자대학교 디지털미디어학부)
  • 발행 : 2008.02.13

초록

매체 환경의 변화와 함께 전시 환경도 달라지고 있는데, 최근 5~10 년간 전시의 방법적, 태도적 변화로 가장 큰 특성을 꼽는다면 전시의 '쌍방향화'라고 말할 수 있겠다. 본 연구는 이러한 쌍방향 커뮤니케이션을 활성화하기 위하여 기존의 전시지원 PDA 기기의 대안물에 대한 어플리케이션을 도출하여, 첫째 전시 제공자와 사용자간, 사용자와 사용자들 사이의 활발하고 즉각적 전시 커뮤니케이션을 가능토록 하고, 둘째, 전시장 내에서뿐만 아니라 전시 관람 이후까지의 지속적 전시 커뮤니케이션을 가능케 하고자 진행되었다. 이 연구를 통해 도출된 어플리케이션과 제안된 프로토타입은 기존의 단발적, 수직적 커뮤니케이션에서 지속적, 수평적 커뮤니케이션을 가능케 할 것으로 예상된다. 이로 인해 전시공간에서의 '상호작용 커뮤니케이션'은 개인의 경험뿐만 아니라 공동의 정보전달 방법 및 교환방법이 새롭게 생성되는 것이다.

The current representative supporting tool for seeing an exhibition is PDA, which is an information provider that is being activated in famous galleries in the world. It has been successful in making spectators' traffic line for exhibition free and in Overcoming time and spatial restrictions, but it still provides uniform information. And the field of its activities is 'inside' of an exhibition hall so it has some limitations in terms of two-directional communication. In order to overcome such limitations, this study intends to deduce applications for the activation of continuous communication in the changing exhibition environment from before spectators see an exhibition to after they see an exhibition, to design a prototype, and further, to improve the level of the exhibition culture.

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