디지로그 북 저작도구 ARtalet - 3 차원 객체 속성 저작

ARtalet for Digilog Book Authoring Tool - Authoring 3D Objects Properties

  • 하태진 (광주과학기술원 정보통신학과 정보기전공학부) ;
  • 이영호 (광주과학기술원 정보통신학과 정보기전공학부) ;
  • 우운택 (광주과학기술원 정보통신학과 정보기전공학부)
  • 발행 : 2008.02.13

초록

본 논문은 증강/혼합현실 기반 서적 제작을 위한 3 차원 객체 속성 저작을 위한 저작인터페이스를 제안한다. 특히, 프로그래밍에 대한 전문적인 지식이 없는 사용자도 손쉽게 증강현실 기반 서적을 제작할 수 있도록 하는 것에 목표를 두고 있다. 제안된 3D 객체 속성 저작 인터페이스는 입력 장치인 조작도구 (Manipulator) 와 3D 컨텐츠 조작 부분을 포함한다. 조작 도구는 저작 인터페이스에 필요한 이산/연속 적인 입력신호를 생성한다. 컨텐츠 조작부분은 조작도구의 입력신호를 이용하여 가상객체를 선택, 위치, 회전, 크기, 색상, 복사등의 기능을 수행한다. 또한 사용자는 조작도구를 이용하여 기존 GUI 인터페이스 방식의 포인팅, 클릭, 드래그엔드롭, 복사 기법을 그대로 사용함으로, 신속하고 직관적으로 가상객체의 속성을 변경이 가능할 것으로 평가된다.

This paper is about an authoring interface for augmented/mixed reality based book, specifically authoring 3D objects properties of Digilog book. We pursue even normal users with non-professional knowledge for programming can make the Digilog book easily. An authoring interface 3D object properties includes a manipulator as an input device and 3D contents authoring parts. As an interface design metaphor, existing GUI interface, already familiar to computer users, are referenced. The manipulator generates continuous/discrete input signal are necessary for authoring interface. Contents authoring part performs selection, positioning, scaling, coloring, copy of virtual objects using the input signal of the manipulator. Also users can exploit already existing GUI interface metaphor including pointing, click, drag and drop, and copy techniques with the manipulator. Therefore we think our AR authoring system can support rapid and intuitive modification of properties of virtual objects.

키워드