Factors affecting the choice of procurement pattern on SME

중소기업 구매 패턴 선택에 영향을 미치는 요인

  • 정영태 (중소기업청) ;
  • 노성호 (한국산업기술대학교 e-비즈니스학과) ;
  • 이재광 (한국산업기술대학교 e-비즈니스학과) ;
  • 김민경 (한국과학기술원 경영공학)
  • Published : 2008.05.29

Abstract

The researches on the factors of the procurement path choices have been increased since e-procurement, a new procurement fashion, is introduced. The previous researches have not much been interested in off-line procurement paths nor the domestic small and medium enterprises (SME). In this paper, the factors of the e-procurement and off-line procurement in the domestic SME are investigated. Some independent factors are derived based on the previous works, and among them the factors are discriminated by multinomial logit analysis.

새로운 자재 구매 패턴이 소개됨에 따라 구매패턴 선택에 영향을 미치는 요인에 대한 관심이 증가하고 있다. 그러나 기존 연구들은 온라인 구매패턴과 대기업을 중심으로 이루어져왔다. 따라서 본 연구에서는 국내 중소기업을 대상으로 하여 온라인 구매패턴과 오프라인 구매패턴들을 선택하는데 영향을 주는 요인을 분석하였다. 기존 연구들을 통해 설명변수를 도출하여, 다항로짓분석을 이용하여 구매패턴에 영향을 미치는 요인을 분석하였다.

Keywords