한국콘텐츠학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korea Contents Association Conference)
- 한국콘텐츠학회 2007년도 추계 종합학술대회 논문집
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- Pages.652-656
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- 2007
인터랙티브 만화연출을 적용한 디지털 코믹스 연구
Application of interactive comic frame-manner for digital comics
- Kim, Chee-Hoon (Sang Myung Univ.) ;
- Hur, Young (Sang Myung Univ.)
- 발행 : 2007.11.16
초록
만화는 종이 매체를 기반으로 출간되는 전형적인 만화형태와 인터넷 환경을 기반으로 서비스되는 만화로 크게 구분할 수 있다. 이는 출판만화와 디지털만화로 명명할 수 있으나 기존의 종이에 인쇄된 내용이 단순히 컴퓨터 모니터를 통해 본다는 출력의 상이함 외에는 디지털의 특징을 부각한 것은 아직 미비한 실정이다. 이에 디지털 콘텐츠의 핵심인 "인터랙티비티"를 적용한 만화 연출을 통해 디지털 코믹의 새로운 가능성을 알아본다.
It devides that a comic book is based on paper and the other one is serviced through the medium of internet. Each one called conventional form of comic book and digital one; however, it is simply uploaded scan-images of comic book on monitors instead of paper. This is just only difference of output form of comics and it does not bring out digital feature. Thus the new possibility of digital comics will be searched with the core of digital contents, interactivity is applied for comic frame-manner.
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