웹의 플랫폼화에 따른 플랫폼 및 소프트웨어개발 전략

Platform Strategies and Software Development Strategies in the era of Web Platform

  • 백영란 (한국소프트웨어진흥원 정 책연구센터)
  • 발행 : 2007.05.18

초록

본 연구는 웹의 플랫폼화에 대응하기 위한 서비스 유통 및 소프트웨어 개발방식의 핵심이슈로 '규모의 경제'와 '서비스화'이라는 모순적인 요구를 동시적으로 해결하는 것임을 제시했다. 소프트웨어 관점에서 본 이른바 웹 2.0 시대의 주요한 특징은 웹의 플랫폼화와 롱테일 서비스 시장의 등장이다. 웹이 독립적인 유통채널로 기능하게 되는데, 본 연구는 개발자 및 사용자 커뮤니티를 구축하기 위한 플랫폼전략을 규모의 경제와 상호소통(Interaction)의 관점에서 분석했다. 플랫폼 전략에서 제기된 이슈를 해결하기 위해서는 소프트웨어 개발전략도 오픈소스 커뮤니티를 활용한 레고형 개발이 필요하다. 비용절감과 사용자 채널을 확보하기 위해서는 오픈소스 커뮤니티를 이용한 조직화방식이 필요하고, 고객화된 서 비스의 가격경쟁 력을 확보 하기 위한 레고형 개발 방법이 필요하다.

Current strategic trends in service distribution and software development in response to Web as a platform represent a paradoxical concurrent pursuit of 'economy of scale' and 'service'. From the software perspective, the major novel elements of the Web 2.0 era are Web as a platform and the emergence of long-tail service enabling web sites to function as an independent distribution channel. The current study analyzed the platform strategy for establishing a community of interactive developer and customers taking the issue of economy of scale into consideration. Software industry should face the new reality and utilize the open source community for cost minimization and securing customer base. Furthermore, Lego-style software development should be adopted for maintaining cost-competitiveness in customized software development.

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