Feasibility study on soil washing to treat heavy metals-contaminated railway soil

중금속 오염 철도 토양의 세척에 의한 정화 타당성 연구

  • 백기태 (금오공과대학교 환경공학과) ;
  • 신민철 (금오공과대학교 환경공학과) ;
  • 현충호 (금오공과대학교 환경공학과) ;
  • 이재영 (철도기술연구원 환경화재연구팀) ;
  • 강해숙 (철도기술연구원 환경화재연구팀)
  • Published : 2007.11.08

Abstract

The feasibility of soil washing was investigated in the laboratory to treat heavy metals-contaminated railway soil. Various organic acids including ethylene diamine tetraacetic acid (EDTA) and citric acid as well as inorganic acids such as hydrochloric acid (HCl) and phosphoric acid were tested to evaluate washing efficiency. Generally, inorganic acid showed higher removal efficiency compared to organic acids. Specially, EDTA, which are well known as most effective washing agent to remove heavy metals from soil, was not efficient to remove heavy metals in this study. Among washing agents tested in this study, HCl was most effective. The removal of Cd, Cu, and Pb was high, however, that for Zn and Ni was less than 30% with 0.5 M HCl. This difference comes from analytical methods (Korean Standard Test Method for Soil). Aqua regia was used to extract Zn and Ni, however 0.1 N HCl was used for other metals. As a result, simple washing technology is not effective, to treat railway contaminated soil with heavy metals.

철도에서 유래한 중금속 오염 토양을 정화하기 위해 세척방법의 타당성을 연구하였다. 유기산과 무기산을 사용하여 중금속 세척효율을 비교한 결과 무기산이 유기산보다 우수한 효과를 나타내었다. 일반적으로 세척효율이 우수하다고 알려진 ethylene diamine tetraacetic acid (EDTA)는 본 오염 토양의 세척에는 효과적이지 않았다. 무기산 중에는 HCl이 제일 우수한 효과를 보였으나, 세척효율은 0.5 M 에서도 30% 수준이었다. 특히 Zn와 Ni의 제거율이 다른 중금속에 비해 낮았다. 이는 Zn 와 Ni의 토양오염공정시험방법 상의 분석법이 왕수 추출에 의한 전함량이기 때문에 더 낮은 것으로 사료된다. 다른 중금속은 비교적 높은 70% 이상의 세척효율을 얻을 수 있었다. 결과적으로 단순한 세척공법은 중금속 유래 철도오염 토양을 처리하는데 적합하지 않다.

Keywords