A Study on design of anchorage at approach waters of Wan-do port

완도항 인근 수역 정박지 지정 검토 연구

  • Im, Nam-Kyun (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Kim, C.S. (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Yang, H.S. (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Shin, M.K. (Wan-do Vessel Traffic Service Center) ;
  • Yoon, J.Y. (Wan-do Vessel Traffic Service Center)
  • 임남균 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 김철승 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 양형선 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 신만균 (완도 해상교통관제센터) ;
  • 윤주영 (완도 해상교통관제센터)
  • Published : 2007.05.31

Abstract

Now it is said that the insufficency of the designated anchorage for ships in approaching waters of Wan-do port is one of reasons for marine safety accidents, when they encounter rough weather near the port. This research examined geographical feature in approaching areas of Wan-do port and suggested appropriate mate weather anchorage. The situations of fishing nets were investigated Marine vessel traffic flow was also examined The optimal anchorage was suggested considering these results.

현재 완도항은 인근해역을 통항하는 선박이, 황천을 만났을 때 피항할 수 있는 묘박지의 부족으로 항만 안전에 많은 위험요소가 내재하고 있다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여, 본 연구에서는 완도항 인근 해역의 지리적인 조사를 하여, 피항 정박지의 최적지를 제안하고자하였다. 이를 위하여, 인근 해역의 어장 조사를 실시하여 정박지 부근의 어장위치 등을 고려할 수 있도록 하였다. 또한 통항선박과의 안전관계를 위하여, 해상교통조사를 실시하였으며, 이를 정박지 지정에 반영하였다. 최종 최적 정박지를 후보지로 제안하였다.

Keywords