A Study on the Suggestion of Traffic Supporting System Enhancing the Safe Passage under Sea Bridge for Tugboat

예부선의 해상교량 안전 통항을 위한 안전운항지원시스템 제안

  • Lee, Yun-Sok (Training Center of Ship Operation, Korea Maritime University) ;
  • Yun, Gwi-Ho (Training Center of Ship Operation, Korea Maritime University) ;
  • Park, Young-Soo (Training Center of Ship Operation, Korea Maritime University) ;
  • Kim, Jong-Sung (Training Center of Ship Operation, Korea Maritime University) ;
  • Cho, Ik-Soon (Marine Simulation Center, Korea Maritime University)
  • 이윤석 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 윤귀호 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 박영수 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 김종성 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 조익순 (한국해양대학교 마린시뮬레이션센터)
  • Published : 2007.05.31

Abstract

Tugboat has carried out the important role and service in the maritime industry construction, such as port and sea bridge construction, fairway dredging and sea reclamation etc. Furthermore, tugboat takes the largest portion in number of vessel at the domestic registry and barges as big as the general merchant vessel, which are getting specialized and larger, are in operation. In spite of the increase of marine accident under this situation, there has been no proper measure for the safe navigation of tugboat in the aspect of a nation. This paper aims to propose the measure for the safe navigation of tugboat according to the frequent marine accident of tugboat with sea bridge. Therefore, we show a example of the sailing schedule and operation checklist based on the analysis of statistics and precedent of marine accident and the investigation of the actual operation state of tugboat in the aspect of a contract of carriage and a personnel setup, which should be checked by the operator of tugboat, pass through sea bridge safely and propose the safe traffic supporting system based on electronic chart system to improve the safe navigation of tugboat.

예부선은 항만 개발 및 매립, 해상교량 건설, 항로 준설 등 우리나라 해양 산업 건설에 핵심적인 공헌과 역할을 수행하여 왔다. 또한 국내 등록 척수로는 가장 많은 비중을 차지하고 있고, 부선의 경우 전용화와 대형화가 꾸준히 진행되어 일반 상선과 동급의 부선이 운항되고 있다. 이로 인한 해양사고의 증가에도 불구하고 예부선에 대한 국가적인 차원에서의 안전운항 대책이 미흡한 실정이다. 본 연구는 최근 빈번하게 발생하고 있는 해상교량과 관련된 예부선의 사고에 대한 안전 운항 대책을 제안하고자 한 것으로, 해양사고의 통계 자료와 사례 분석, 예부선 운항 실태를 운송계약 측면과 인원 구성을 검토하여 해상교량의 안전 통항을 위해 선박 자체적으로 점검해야 하는 항해계획과 운항점 검표를 일례로 제시하고, 예부선의 안전운항 향상을 위한 전자차트시스템 기반의 안전항행지원시스템을 제안한다.

Keywords