Proceedings of the Korean Institute Of Construction Engineering and Management (한국건설관리학회:학술대회논문집)
- 2006.11a
- /
- Pages.554-558
- /
- 2006
A Study of e-learning system Model for activating Construction Management education
건설사업관리(CM)교육 활성화를 위한 e-learning 적용모델 연구
- Published : 2006.11.11
Abstract
Construction Industry has become bigger, sophistication and specialization. At the same time, the concerns of Construction Management for achieving the goal of quality, cost & air are getting higher. Therefore it is demanded technology to conduct the CM works continuously in the Industrial world and be in process of education to train specialists. Studies are also been doing for it. But infrastructure circumstances are insufficiency comparing with the interests of construction industry. It is needed the scheme of education system to improve the above mentioned problem and to raise education quality standards. Consequently, the study is for E-learning education system. Because this system can help to save cost and to overcome the limits of time and spaces for existing off-line education. The study will present e-learning system architecture model to activate Construction Management education considering the distinctive features of CM.
건설 산업의 대형화, 복잡화, 전문화에 따라 품질, 비용, 공기 등의 목표를 효과적으로 달성하기 위한 건설사업관리(Construction Management, 이하 CM)에 대한 관심이 높아짐에 따라 산업계에서 CM업무를 수행할 수 있는 기술력이 지속적으로 요구되고, 이를 수행하기 위한 필요 전문 인력양성교육이 진행되고 있다. 또한 교육의 효과적이고 효율적인 성과를 위해 체계적인 CM교육 확립과 교육인력의 전문성 제고를 위한 학계의 연구들이 이루어져왔다. 하지만 업계의 CM에 관심에 비해 그 교육인프라 환경이 미흡한 상태이며, 이를 개선하고 교육의 질적수준을 높이기 위한 교육시스템의 방안 필요하다. 따라서 본 연구는 기존 오프라인 교육의 비해 시간적, 공간적 제약에서 벗어나 저렴한 비용을 통한 교육이 가능하기에 지속적인 교육참여에 제약을 해결할 수 있는 e-learning 교육시스템에 대한 연구를 통해 건설사업관리의 특성을 고려하여 CM교육의 활성화를 위한 e-learning 시스템 아키텍처 모델을 제시하려한다