The Development of e-Learning Contents and the Effects of ICT-Powered Instruction : The Case of Atmospheric Phenomena Unit in High School Earth Science I

e-Learning을 위한 컨텐츠 개발 및 ICT수업의 효과 - 고등학교 지구과학Ⅰ 기상단원을 중심으로 -

  • Published : 2005.02.18

Abstract

The purpose of this study was to develop e-learning contents and to examine how ICT-powered instruction using the developed e-learning contents affects the science achievements of students and how the students respond to that. After an experiment in the 7th class of the weather condition unit in high school earth science, e-learning contents were prepared by using the videotaped material and flash animation to teach key learning points. The selected two different classes, experimental and control groups, shows almost the same final scores in the first semester. The experimental group received ICT-powered instruction with the contents developed in the study, and the control group received a typical expository lesson. And then the achievement test was done to these two groups, separately. The major findings of the study were as follows: As for the effects of ICT-powered instruction on the academic achievement, the average scores of the experimental group is higher than that of the control group, but the difference is insignificant. When each group was subdivided into the upper and lower groups, the upper group got higher average scores and the difference was significant. But there was no significant disparity between the lower groups. Therefore, the ICT-powered instruction using the e-learning contents gives a good effect on the students whose levels are higher than the average. In the questionaike about the ICT instruction, they generally had a positive opinion about its impact on learning interest and class participation and its learning effects.

이 연구는 e-Learning을 위한 컨텐츠를 개발하여 이를 활용한 ICT 수업을 실시하였을 때 학생들의 과학 학업 성취도와 컨텐츠 활용 ICT 수업에 대한 의견을 조사하는데 그 목적이 있다. 연구 과정은 고등학교 지구과학Ⅰ 기상단원에 관한 7차시에 대하여 실제 실험을 녹화한 동영상, 플래쉬 애니메이션등과 함께 학습핵심요소를 조합하여 컨텐츠를 개발하고, 일반계 고등학교 2개반 53명을 대상으로 1학기말 고사 성적을 분석하여 동질 집단임을 확인한 후 실험 집단과 비교 집단으로 나누어 각각 컨텐츠 활용 ICT 수업과, 전통적인 설명 위주의 강의식 수업을 실시한 후 학업 성취도 검사를 하여 분석하였고, 실험 집단에 대해서만 컨텐츠 활용 ICT 수업에 대한 의견을 조사하여 정리하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. -ⅷ- 학업 성취도에 미치는 효과에서 실험 집단이 비교 집단보다 평균이 향상되었으나 유의한 차이가 나타나지 않았다. 두 집단을 다시 상위 그룹과 하위 그룹으로 나누어 학업 성취도를 분석한 결과 상위 그룹 학생들의 평균이 향상되었으며, 통계적으로도 유의미한 차이가 나타났다. 그러나 하위 그룹에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 따라서 컨텐츠를 활용한 ICT 수업은 상위 그룹 학생들에게 효과적임을 알 수 있다. 또한 컨텐츠 활용 ICT 수업에 대한 의견을 묻는 설문조사 결과 컨텐츠를 활용한 ICT 수업의 흥미도, 수업 참여도, 학습 효과에 대해 대체적으로 긍정적인 반응을 보였다.

Keywords