Design and Analysis of a Survey for Raising Users′Satisfaction for S&T Contents

과학기술 콘텐츠 사용자 만족도 제고를 위한 설문 설계 및 해석

  • 한선화 (한국과학기술정보연구원) ;
  • 이주영 (한국과학기술정보연구원) ;
  • 김정화 (한국과학기술정보연구원) ;
  • 윤정선 (한국과학기술정보연구원)
  • Published : 2004.05.01

Abstract

The quality of the content of a website is the key point for a successful website. Users' satisfaction can be raised by providing distinguished, high quality information. This rises the loyalty of the users to the website. S&T information has different characteristics than others. Therefore, we need special set of indexes to evaluate the quality of S&T information. In this paper, we explain the design and analysis of a user survey for examine the users satisfaction on S&T information. We also show the strategy to raise users'satisfaction based on the survey results.

인터넷사이트의 성공의 관건은 콘텐츠의 품질이다. 다른 사이트와 차별되는 양질의 콘텐츠를 제공할 때 사용자의 만족도를 높일 수 있고 이는 사용자의 충성도 향상과 직결되기 때문이다. 과학기술 분야는 정보의 특성이 타 분야와 상이하므로 품질 측정을 위한 지표도 과학기술분야에 적합한 항목을 사용하여야 한다. 본 논문에서는 과학기술 분야에서 사용자가 만족하는 콘텐츠를 제공하기 위하여 사용자의 콘텐츠 만족도를 측정하는 설문 설계와 이의 해석을 통한 품질 향상 전략에 대해 설명한다.

Keywords